دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1389 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Purgaz A, Nastiezaie N, Hezare Mogadam M. JOB SATISFACTION OF NURSES WORKING IN HOSPITALS IN ZAHEDAN. Nursing and Midwifery Journal 2010; 8 (3)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-211-fa.html
پورقاز عبدالوهاب، ناستی زایی ناصر، هزاره مقدم مهدیه. رضایت شغلی پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان‌های شهر زاهدان. مجله پرستاری و مامایی. 1389; 8 (3)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-211-fa.html


چکیده:   (14613 مشاهده)
  رضایت شغلی پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان­های شهر زاهدان     عبدالوهاب پورقاز [1] ، ناصر ناستی زایی٭ [2] ، مهدیه هزاره مقدم [3]     تاریخ دریافت26/1/89 تاریخ پذیرش5/5/89     چکیده   پیش زمینه و هدف: بی­تردید مهم­ترین عنصر هر سازمانی، نیروی انسانی علاقمند به شغل خود است. یکی از عواملی که باعث علاقه یا عدم علاقه­ی فرد به شغل می­شود بحث رضایت می­باشد. مطالعه حاضر باهدف تعیین رضایت شغلی پرسنل پرستاری شاغل در سه بیمارستان شهر زاهدان انجام شد.   مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بوده که به شیوه نمونه­گیری طبقه­ای-تصادفی و حجم نمونه 220 نفر از پرسنل پرستاری در نوبت­های مختلف کاری بود که نهایتاً اطلاعات مربوط به 37 نفر به علت عدم عودت یا نقص اطلاعات کناره گذاشته شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسش­نامه رضایت شغلی ویسوکی و کروم می­باشد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آمارهای توصیفی و آزمون T تک­نمونه­ای استفاده شد.   یافته­ها: یافته­های رضایت شغلی نشان داد که پرسنل پرستاری دارای رضایت شغلی نسبتاً مطلوب (میانگین847/3) می­باشند. نتایج حاصل از مؤلفه­های پنجگانه رضایت شغلی نشان داد که میانگین تمام مؤلفه­ها به­جز مؤلفه شیوه پرداخت از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردار بودند که به­ترتیب بالاترین میانگین مؤلفه­های متغیر رضایت شغلی عبارت بودند از: رضایت از سرپرست(1311/4)، رضایت از کار(1038/4)، رضایت از همکاران(9891/3)، رضایت از سیستم ارتقاء(2623/3) و رضایت از شیوه پرداخت(5027/2 ( .   بحث و نتیجه­گیری: باتوجه به اهمیت شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی پرسنل پرستاری پیشنهادات ذیل ارائه می­گردد: 1- ارائه ترفیعات براساس لیاقت وشایستگی، 2- برقراری جو دوستانه و صمیمانه و پرهیز از رقابت­های ناسالم، 3- گرایش به سوی مدیریت مشارکتی، 4- ایجاد تنوع در شغل، 5- رفع مشکلات اقتصادی 6- تقدیر و تشکر از پرسنل خصوصاً در جمع.   کلید واژه­ها: رضایت شغلی، مراکز بهداشتی-درمانی و پرسنل پرستاری     فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هشتم، شماره سوم، پاییز 1389 ، ص 143-138   آدرس مکاتبه : دانشگاه سیستان و بلوچستان تلفن: 09151902047 (98+)   E-mail: n_nastie1354@yahoo.com       1 استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان   2 دانشجوی دوره دکترای مدیریت آموزشی و مربی دانشگاه سیستان و بلوچستان (نویسنده مسئول)   3 کارشناس دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان   4 Job satisfaction
متن کامل [PDF 160 kb]   (2536 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb