دوره 13، شماره 9 - ( آذر 1394 )                   جلد 13 شماره 9 صفحات 798-791 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- علوم پزشکی
2- علوم پزشکی ، saeid861426@yahoo.com
چکیده:   (6066 مشاهده)
تاریخ دریافت 27/04/1394 تاریخ پذیرش 28/06/1394 پیش‌زمینه و هدف: حوادث و بلایا در هر جامعه‌ای رخ می‌دهند و به‌عنوان عاملی که خارج از کنترل انسان‌هاست در نظر گرفته‌شده‌اند و معمولاً به مرگ‌ومیر و آسیب‌های متنوعی منجر می‌شوند. و این شرایط بحرانی، بیمارستان‌ها را با مسائل و مشکلاتی روبرو می‌کنند. هدف از انجام این مطالعه استفاده از تجارب پرستاران بیمارستان سیدالشهدا ارومیه در طی سانحه هوایی به‌عنوان نزدیک‌ترین مرکز درمانی به محل وقوع حادثه است که با بهره‌گیری از تجربیات و درس‌های آموخته‌شده در رابطه با بحران مذکور و اتخاذ تدابیر مناسب از بروز مشکلات و سردرگمی‌های مشابه در حوادث احتمالی آینده پیشگیری گردد. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک تحقیق کیفی است که با استفاده از تحلیل محتوای کیفی به‌منظور مشخص کردن معانی و درون‌مایه‌های حاصل از مصاحبه­های عمیق است که با مشارکت پرستارانی که در بحران بیمارستان سیدالشهدا ارومیه طی سانحه هوایی 19 دی‌ماه سال 1389 حضور داشتند، انجام شده است. یافته‌ها: یافته‌های نهایی تحقیق از دو درون‌مایه اصلی که هر درون‌مایه اصلی خود به دو زیرشاخه تقسیم می‌شود که درون‌مایه اصلی اول مربوط به عوامل مرتبط با پرستار و زیرشاخه‌های آن شامل واکنش‌های روحی -روانی و ضعف در دانش علمی مرتبط با پرستار می‌باشد و درون‌مایه اصلی دوم شامل مدیریت ناکارآمد است که خود به دو زبر شاخه ضعف در مدیریت و کمبود منابع اورژانس تشکیل شده است. بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس درون‌مایه‌های استحصال‌شده از این پژوهش می‌توان به ضعف در فعالیت کمیته بحران، عدم وجود سامانه فرماندهی حادثه به شکل عملی و عدم برگزاری دوره‌های آموزشی و مانورهای شبیه‌سازی‌شده و همچنین عدم آمادگی پرستاران برای انجام تریاژ و یکسری از مهارت‌های بالینی پایه در پاسخ به بحران اشاره کرد.
متن کامل [PDF 448 kb]   (2976 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.