دوره 15، شماره 6 - ( شهریور 1396 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 477-469 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکترای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
2- دانشیار آموزش پرستاری، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران (نویسنده مسئول)
3- دانشیار آموزش پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، A_SANAGU@YAHOO.COM
چکیده:   (4946 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: استقلال عنصر اصلی عملکرد حرفه‌ای در پرستاری است. هدف این مطالعه کشف معنای استقلال حرفه‌ای از دیدگاه پرستارانی است که به کار بالینی اشتغال دارند. مواد و روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های بدون ساختار عمیق (8 مصاحبه انفرادی) جمع­آوری گردید. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند در سال‌های 1394 در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد. تحلیل داده‌ها به روش تحلیل محتوای کیفی متعارف و با استفاده از نرم‌افزار MaxQDA انجام گرفت. یافته‌ها: تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های مصاحبه منجر به ظهور 260 کد اولیه، 11 طبقه و استخراج 3 درون‌مایه اصلی گردید. مضامین حاصل‌شده شامل: 1- عوامل فردی، 2- عوامل سازمانی 3- عوامل مربوط به سیاستگزاری سلامت به‌دست آمد. این درون‌مایه‌ها بیانگر ابعاد یا ویژگی‌های معنایی درک شده پرستاران از عوامل مؤثر بر استقلال حرفه‌ای در رشته پرستاری بود. بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه تصویری از درک پرستاران را با توجه به تجارب واقعی افراد در عرصه کار در رابطه با استقلال حرفه‌ای در پرستاری را که اغلب از دید مطالعات کمی پنهان می‌ماند، ارائه نمود. بر اساس داده‌ها لازم است قوانین و راهبردهایی جهت ارتقای استقلال حرفه‌ای پرستاران صورت گیرد.  
متن کامل [PDF 606 kb]   (1699 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.