دوره 17، شماره 12 - ( اسفند 1398 )                   جلد 17 شماره 12 صفحات 984-975 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش جامعه نگر در نظام سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی گروه آموزش بهداشت ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه پزشکی اجتماعی و خانواده، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
3- دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت،کمیته تحقیقات دانشجویی گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. اصفهان، ایران
4- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده:   (2797 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: ارائه‌دهندگان خدمات سلامت به علت سروکار داشتن با اقشار جامعه نیاز به سلامت روان کامل برای ادامه حرفه خود دارند. از طرفی حمایت اجتماعی از عوامل تأثیرگذار در سلامت روان افراد محسوب می‌شود و کمک می‌کند تا آن‌ها با شرایط استرس‌زا و اضطراب‌آور کنار آمده و آسیب‌های روانی کم‌تری را تجربه کنند. لذا این مطالعه باهدف بررسی ارتباط سلامت روان با حمایت اجتماعی درک شده ارائه‌دهندگان خدمات سلامت شاغل در شهرستان اصفهان انجام شد.  مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بر روی 400 نفر از مراقبین سلامت و بهورزان شاغل در سیستم بهداشتی درمانی شهرستان اصفهان در سال 1397 انجام شد. روش نمونه‌گیری دومرحله‌ای از نوع تصادفی طبقه‌بندی شده بود. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه 3 قسمتی شامل 1- مشخصات فردی، 2- وضعیت سلامت روان (اضطراب، افسردگی و استرس) و 3- حمایت اجتماعی درک شده جمع‌آوری شد و با استفاده از نرم‌افزار SPSS ورژن 24 از طریق تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی تجزیه‌و‌تحلیل گردید. یافته‌ها: میانگین سنی افراد شرکت‌کننده در مطالعه3/8±6/38 بود. در این مطالعه وضعیت سلامت روان با نمره حمایت اجتماعی درک شده رابطه معنی‌دار و معکوس داشتند. همچنین نتایج به‌دست‌آمده نشان دادند که سن، تعداد فرزندان، سابقه کاری با  ابعاد سلامت روان (اضطراب ، افسردگی و استرس) و حمایت اجتماعی درک شده دارای همبستگی معکوس و معنی‌داری هستند (05/0 P
متن کامل [PDF 2910 kb]   (733 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.