bayrami R, Didarloo A, Khalkhali H R, ayatollahi H, Ghorbani B. RELATIONSHIP BETWEEN HEALTH BELIEF MODEL AND HUMAN PAPILLOMAVIRUS VACCINE INTENT AMONG FEMALE STUDENTS OF URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2020; 17 (11) :897-906
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3968-fa.html
بایرامی رقیه، دیدارلو علیرضا، خلخالی حمیدرضا، ایت الهی هاله، قربانی بیتا. ارتباط بین سازههای مدل اعتقاد بهداشتی با قصد واکسیناسیون ویروس پاپیلومای انسانی در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (11) :897-906
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3968-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده: (3295 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: عفونت ویروس پاپیلومی انسانی (HPV) زمینهساز سرطان بوده و پیشگیری از آن از طریق واکسن در تمام کشورها موردتوجه قرار گرفته است. ازآنجاییکه مدل اعتقاد بهداشتی (HBM) یکی از کاربردیترین مدلها برای تعیین علل انجام و عدم انجام رفتارهای بهداشتی میباشد ازاینرو مطالعه حاضر باهدف تعیین رابطه بین سازههای HBM با قصد انجام واکسیناسیون HPV در بین دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد.
روش کار: این مطالعه مقطعی در بین 202 نفر از دانشجویان دختر رشته پرستاری- مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1398 انجام گرفت. مشارکتکنندهها بر اساس روش سرشماری انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سازههای HBM در زمینه HPV و واکسیناسیون آن بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS(16) استفاده گردید. 05/0>p معنیدار در نظر گرفته شد.
یافتهها: از بین سازههای HBM، همه سازهها بهجز سازه موانع درک شده با قصد دانشجویان برای انجام واکسیناسیون HPV ارتباط معنیدار آماری نشان دادند. درمجموع سازههای HBM، 62 در صد واریانس قصد به واکسیناسیون HPV را تبیین کرد. قدرت پیشگوییکنندگی خودکارآمدی درک شده بیش از سایر سازههای مدل بود.
نتیجهگیری: مطالعه حاضر آشکار کرد که توان HBM در تبیین قصد به انجام واکسیناسیون HPV خوب و قابلتوجه بود. لذا میتوان از نتایج این مطالعه برای طراحی مداخلات آموزشی جهت بهبود باورها و نگرشهای زنان نسبت به واکسیناسیون HPV استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت