دوره 18، شماره 5 - ( مرداد 1399 )                   جلد 18 شماره 5 صفحات 378-369 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، Rasoulgoli94@gmail.com
2- دکتری پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- کارشناسی ارشد داخلی- جراحی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- دکتری آمار زیستی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (2790 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: دانشجویان پرستاری به‌عنوان پرستاران آینده، بزرگ‌ترین گروه ارائه‌دهنده مراقبت سلامت هستند که نقش حیاتی در سیستم بهداشتی دارند. با توجه به اهمیت شغلی پرستاران، باید در کنار شایستگی بالینی، توانایی‌های اخلاقی برای ارائه مراقبت مناسب و حرفه‌ای داشته باشند. لذا پژوهش حاضر نیز باهدف تعیین تأثیر آموزش کدهای اخلاقی به شیوه‌ی سخنرانی بر عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه در سال 1398 انجام گرفت. مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی که به‌صورت سرشماری 83 نفر از دانشجویان پرستاری ‌ترم‌های شش و هشت مشغول به تحصیل در سال 1398 انتخاب و به دو گروه کنترل (ترم 6) و سخنرانی (ترم 8) تقسیم شدند. قبل از شروع مداخله پیش‌آزمونی از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه عملکرد اخلاقی به عمل آمد. برای گروه سخنرانی سه جلسه آموزشی به مدت دو ساعت در رابطه با کدهای اخلاقی صورت گرفت. در گروه کنترل هیچ آموزشی صورت نگرفت. بعد از اتمام دوره و دو ماه بعد مداخله، پرسشنامه مذکور توسط دو گروه مجدداً تکمیل شد. داده‌های توسط افزار SPSS 16 و آزمون‌های آماری کای دو اسکوئر، تی تست مستقل، آنالیز واریانس تکرار شونده و من ویتنی مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که قبل از مداخله تفاوت آماری معنی‌داری ازنظر میانگین نمره عملکرد اخلاقی بین دو گروه آموزش کدهای اخلاقی با روش سخنرانی و کنترل وجود نداشت (354/0=(P، اما بلافاصله و دو ماه بعد از آموزش کدهای اخلاق با روش سخنرانی، میانگین نمره عملکرد اخلاقی در گروه مداخله و کنترل به‌طور معنی‌داری افزایش یافته بود (001/0 P
واژه‌های کلیدی: آموزش، کدهای اخلاقی، پرستاری، سخنرانی
متن کامل [PDF 2525 kb]   (972 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.