دوره 18، شماره 6 - ( شهریور 1399 )                   جلد 18 شماره 6 صفحات 485-479 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zamani K, Akhoundzadeh G, Hojjati H. THE EFFECT OF THE PARALLEL PROCESS PATTERN DEVELOPED ON COMPLIANCE WITH THE DIET OF DIABETIC ADOLESCENTS IN GOLESTAN PROVINCE IN 2019. Nursing and Midwifery Journal 2020; 18 (6) :479-485
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4103-fa.html
زمانی خاطره، آخوند زاده گلبهار، حجتی حمید. تأثیر الگوی فرایند موازی توسعه‌یافته بر تبعیت از رژیم دارویی نوجوانان دیابتی استان گلستان در سال 1398. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (6) :479-485

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4103-fa.html


1- گروه پرستاری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2- گروه پرستاری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده:   (1978 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: دیابت، یک نگرانی فزاینده مهم بهداشت است که در این میان اغلب نوجوانان با تغییرات قند خون ناشی از شرایط رشدی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. یکی از مشکلات نظام سلامت تبعیت نکردن از درمان در سنین نوجوانی می‌باشد که متأثر از عوامل اجتماعی است. با توجه به این‌که آموزش مبتنی بر رویکردهای نظریه محور، به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین شیوه‌های درمان و کنترل بیماری‌ها است، این پژوهش باهدف تأثیر الگوی فرایند موازی توسعه‌یافته بر تبعیت از رژیم دارویی نوجوانان دیابتی استان گلستان در سال 1398 انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه مداخله‌ای کلاسیک با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه مداخله و کنترل بر روی 50 نوجوان دیابتی استان گلستان با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده در سال 1398 انجام گردید. در گروه آزمون براساس الگوی فرایند موازی توسعه‌یافته محتوی برنامه آموزشی در 5 جلسه 45 تا 60 دقیقه به صورت گروهی در گروه‌های 5-6 نفره برای هفته‌ای دو بار ارائه شد ابزار تحقیق، پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی و تبعیت دارویی موریسکی (MMAS-8) بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 23 و با کمک آمار توصیفی (جدول، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی مستقل، تی زوج، آنوا) انجام گردید. یافته‌ها: آزمون آنکوا با حذف اثر پیش‌آزمون اختلاف معناداری نشان داد (01/0> P و 25/0Eta=) طوری که احتمالاً 25 درصد تغییرات پس‌آزمون به دلیل آموزش و مداخله می‌باشد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، آموزش بر اساس الگوی فرایند موازی توسعه‌یافته و پیگیری بعد از جلسات آموزشی، می‌تواند موجب افزایش تبعیت از رژیم دارویی نوجوانان مبتلا به دیابت شود، لذا از یافته‌های این پژوهش می‌توان جهت آموزش به بیماران دیابتی در کلینیک‌ها و مراکز درمانی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1882 kb]   (620 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb