Hassanpoure A L, Seiaposh F, Mahmoodnia L, salehi S. THE EFFECTIVENESS OF AN EDUCATIONAL INTERVENTION BASED ON ROY MODEL ON THE WORK CONSCIENCE OF CAREGIVERS IN PEOPLE WITH MENTAL DISABILITIES HOSPITALIZED IN SHAHID MADANI REHABILITATION CENTER IN ZARRINSHAHR, ISFAHAN. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (4) :299-308
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4323-fa.html
حسن پور علی، سیاه پوش فروغ، محمودنیا لیلا، صالحی شهریار. اثربخشی مداخلهی آموزشی مبتنی بر الگوی روی بر وجدان کاری مراقبین مبتلا به کمتوان ذهنی بستری در مرکز توانبخشی شهید مدنی زرینشهر اصفهان. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (4) :299-308
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4323-fa.html
1- دانشیار، گروه پرستاری بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، مرکز توانبخشی شهید مدنی زرینشهر، اصفهان، ایران
3- استادیار، گروه نفرولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
4- استادیار، گروه پرستاری بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران (نویسنده مسئول) ، sh_salehitali@yahoo.com
چکیده: (1554 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: مادریاران در مراکز نگهداری از افراد کمتوان ذهنی با تنیدگیها و استرسهای زیادی همراه هستند، که علاوه بر اختلال در ابعاد جسمی، روحی و اجتماعی بر کیفیت مراقبت و وجدان کاری آنها تأثیرگذار است. مطالعهی حاضر باهدف اثربخشی مداخلهی آموزشی مبتنی بر الگوی روی، بر وجدان کاری مراقبین افراد مبتلا به کمتوان ذهنی انجام شده است.
مواد و روش کار: این مطالعهی بهصورت نیمه تجربی تک گروهی بر روی 33 نفر از مراقبین بخشهای ذهنی تربیتپذیر و ایزوله مرکز توانبخشی شهید مدنی، در سال 1399 انجام شد. نمونههای موردپژوهش بهصورت هدفمند انتخاب و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی بررسی و شناخت روی و پرسشنامهی وجدان کاری کاستاومک کرای بوده که قبل از مداخله آموزشی تکمیل گردید، سپس نیازهای آموزشی مراقبین مبتنی بر پرسشنامه بررسی و شناخت روی تعیین شد، بهمنظور رفع نیازهای مطرحشده محتوای آموزشی در شش جلسهی دو ساعت و نیم بهصورت پاورپوینت، سخنرانی و پرسش و پاسخ برگزار شد. بلافاصله بعد از مداخله و سه ماه بعد از پی گیری مجدداً پرسشنامه وجدان کاری بهصورت خود گزارش دهی تکمیل گردید. دادههای مطالعه با نرمافزار spss و آمار توصیفی و تحلیلی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافتهها: آزمون آنالیز واریانس تکرارشونده بیانگر آن بوده که میانگین نمرات وجدان کاری مراقبین قبل از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله و سه ماه پس از پی گیری تفاوت معنیدار آماری داشته و این تفاوت با روند افزاینده مواجهه بوده است (001/0>p).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که ارزیابی نیازهای آموزشی مبتنی بر مدل روی و اقدامات آموزشی و حمایتی مبتنی بر این مدل با ارتقا وجدان کاری مراقبین رسمی افراد کمتوان ذهنی همراه بوده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری