دوره 19، شماره 2 - ( اردیبهشت 1400 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 148-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) ، faribajowkar@gmail.com
3- مربی گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1902 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: ارزشیابی مداوم جهت بررسی میزان تحقق اهداف و تعیین کیفیت برنامه­های آموزشی لازم و ضروری است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف طراحی، پایاسازی و اعتباریابی ابزار ارزشیابی دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی براساس الگوی CIPP انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. جهت طراحی پرسشنامه، مقالات داخلی انجام گرفته در حوزه ارزشیابی برنامه آموزشی، آخرین نسخه چک­لیست مدل CIPP و مشخصات کلی برنامه دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی مصوب وزارت بهداشت و درمان مورد استفاده قرار گرفت. پس از تعیین شاخص­های هر حیطه و طراحی پرسشنامه، با انتخاب 10 نمونه به روش تصادفی طبقه­ای از سه گروه اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانش­آموختگان و 5 نفر از مدیران گروه آموزش پزشکی، روایی صوری و محتوایی با روش لاوشی و شاخص روایی محتوایی براساس روش والتز و باسل بررسی شد. نهایتاً پایایی پرسشنامه با اجرا بر روی 30 نفر از گروه‌های هدف در دانشگاه­های علوم پزشکی شیراز، تهران و ایران براساس ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد. یافته ­ها:. براساس شاخص­ها تعداد 71 سؤال برای مدیران گروه، 88 سؤال برای اعضای هیات علمی، 42 سؤال برای دانشجویان و 40 سؤال برای دانش­آموختگان به دست آمد. مقدار CVR برای سه گروه اعضای هیات علمی، دانشجویان، دانش­آموختگان 98/0 و برای مدیر گروه 99/0 بود. مقدار CVI در حیطه سادگی، وضوح و مرتبط بودن برای مدیران گروه به‌ترتیب (98/0، 99/0 و 98/0) اعضای هیات علمی (98/0، 98/0 و 97/0)، دانشجویان (97/0، 98/0، 98/0) و دانش­آموختگان (83/0، 97/0، 98/0) به دست آمد. جهت بررسی همسانی درونی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرقت که مقادیر 97/0، 95/0، 83/0 و 81/0 به‌ترتیب برای پرسشنامه مدیران گروه، اعضای هیات علمی و دانش­آموختگان به دست آمد. بحث و نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می­توان گفت که ابزار طراحی شده برای ارزشیابی دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی از روایی و پایایی لازم برخوردار بود و می­توان از آن برای ارزشیابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف این دوره در دانشگاه­های علوم پزشکی تهران، شهیدبهشتی، شیراز و ایران نیز بهره گرفت.
متن کامل [PDF 613 kb]   (553 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.