1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) ، faribajowkar@gmail.com
3- مربی گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1902 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: ارزشیابی مداوم جهت بررسی میزان تحقق اهداف و تعیین کیفیت برنامههای آموزشی لازم و ضروری است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف طراحی، پایاسازی و اعتباریابی ابزار ارزشیابی دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی براساس الگوی CIPP انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه توصیفی در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. جهت طراحی پرسشنامه، مقالات داخلی انجام گرفته در حوزه ارزشیابی برنامه آموزشی، آخرین نسخه چکلیست مدل CIPP و مشخصات کلی برنامه دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی مصوب وزارت بهداشت و درمان مورد استفاده قرار گرفت. پس از تعیین شاخصهای هر حیطه و طراحی پرسشنامه، با انتخاب 10 نمونه به روش تصادفی طبقهای از سه گروه اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانشآموختگان و 5 نفر از مدیران گروه آموزش پزشکی، روایی صوری و محتوایی با روش لاوشی و شاخص روایی محتوایی براساس روش والتز و باسل بررسی شد. نهایتاً پایایی پرسشنامه با اجرا بر روی 30 نفر از گروههای هدف در دانشگاههای علوم پزشکی شیراز، تهران و ایران براساس ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد.
یافته ها:. براساس شاخصها تعداد 71 سؤال برای مدیران گروه، 88 سؤال برای اعضای هیات علمی، 42 سؤال برای دانشجویان و 40 سؤال برای دانشآموختگان به دست آمد. مقدار CVR برای سه گروه اعضای هیات علمی، دانشجویان، دانشآموختگان 98/0 و برای مدیر گروه 99/0 بود. مقدار CVI در حیطه سادگی، وضوح و مرتبط بودن برای مدیران گروه بهترتیب (98/0، 99/0 و 98/0) اعضای هیات علمی (98/0، 98/0 و 97/0)، دانشجویان (97/0، 98/0، 98/0) و دانشآموختگان (83/0، 97/0، 98/0) به دست آمد. جهت بررسی همسانی درونی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرقت که مقادیر 97/0، 95/0، 83/0 و 81/0 بهترتیب برای پرسشنامه مدیران گروه، اعضای هیات علمی و دانشآموختگان به دست آمد.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت که ابزار طراحی شده برای ارزشیابی دوره دکتری تخصصی آموزش پزشکی از روایی و پایایی لازم برخوردار بود و میتوان از آن برای ارزشیابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف این دوره در دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهیدبهشتی، شیراز و ایران نیز بهره گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی