دوره 20، شماره 10 - ( دی 1401 )                   جلد 20 شماره 10 صفحات 863-853 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد، آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- استادیار سلامت سالمندی ،گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- استاد حشره شناسی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- استادیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه بهداشت عمومی ،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، baratalir@gmail.com
چکیده:   (979 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: آلودگی به شپش به‌عنوان یک انگ اجتماعی ازجمله معضلات بهداشتی در دانش‌آموزان بوده است. لذا این پژوهش باهدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از شپش سر در دانش‌آموزان دختر ابتدائی در سال 1400-1399 انجام شد.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله‌ای از نوع نیمه تجربی بود. جامعه موردبررسی 140 نفر از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی پایه پنجم شهرری (70 نفر در هر یک از دو گروه مداخله و کنترل) بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دومرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش پرسش‌نامه محقق ساخته‌ای بود که روایی و پایایی آن توسط مشکی و همکاران تأیید شده است. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 20 و آزمون‌های آمار استنباطی کولموگروف اسمیرنوف و آزمون‌های آماری توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج تجزیه‌وتحلیل نشان دادند که قبل از مداخله بین متغیرهای جمعیتی و زمینه‌ای در بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت ((p>0/05. دو ماه بعد از مداخله، در میانگین نمرات متغیر آگاهی و سازه‌های حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده، خودکارآمدی، و رفتار در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنادار مشاهده گردید.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر، تأثیر الگوی اعتقاد بهداشتی را در ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده در خصوص شپش سر را آشکار کرد. نتایج این تحقیق می‌تواند برای آموزشگران حوزه سلامت که در طراحی برنامه‌های آموزشی مرتبط با بیماری‌ها تلاش می‌کنند، مفید و سودمند باشد.
متن کامل [PDF 500 kb]   (718 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.