دوره 20، شماره 1 - ( فروردین 1401 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 54-43 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parizad N, Radfar M, Yarmohammadi M, Alinejad V. SMARTPHONE ADDICTION AND ITS RELATIONSHIP WITH LONELINESS, FEAR OF MISSING OUT, AND ACADEMIC PERFORMANCE AMONG STUDENTS OF URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2022; 20 (1) :43-54
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4562-fa.html
پریزاد ناصر، رادفر مولود، یارمحمدی ملکه، علی نژاد وحید. اعتیاد به تلفن هوشمند و ارتباط آن با احساس تنهایی، ترس از در حاشیه ماندن و عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (1) :43-54

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4562-fa.html


1- استادیار، پرستاری، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، موسسه تحقیقات بالینی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
2- دانشیار پرستاری، گروه روان، پرستاری روان، بهداشت جامعه و فن، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- کارشناسی ارشد داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران. (نویسنده مسئول) ، m.yarmohammadi1398@gmail.com
4- استادیار آمار زیستی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (1814 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: گوشی­های هوشمند علی­رغم کاربرد فراوانی که در بین عموم دارد دارای عوارضی است که می­تواند منجر به مشکلات جبران­ناپذیری شود. بررسی ارتباط اعتیاد به گوشی هوشمند با احساس تنهایی، ترس از در حاشیه ماندن (فومو) و عملکرد تحصیلی دانشجویان همواره موردتوجه مطالعات بوده است. این مطالعه باهدف تعیین ارتباط اعتیاد به تلفن هوشمند با احساس تنهایی، فومو و عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1400 انجام شد. مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی و همبستگی، 230 دانشجوی به‌صورت نمونه­گیری طبقه­ای وارد مطالعه شدند. معیارهای ورود شامل دانشجویان دارای گوشی هوشمند و تمایل به شرکت در مطالعه بود. داده­های از طریق پرسشنامه­های عملکرد تحصیلی فام و تیلور، احساس تنهایی راسل، پرسشنامه در حاشیه ماندن پرزیبلسکی و اعتیاد به تلفن هوشمند وون جمع­آوری گردید. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آمار استنباطی: کای اسکوئر و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد. مقدار p کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد. یافته­ها: نحوه استفاده از گوشی همراه در دانشجویان مطالعه حاضر 100(5/43درصد) دانشجو برای مصرف درسی و آموزشی استفاده کرده و 130(5/56درصد) دانشجو برای مصرف غیردرسی و غیر آموزشی بوده است. میانگین نمره اعتیاد به گوشی هوشمند دانشجویان متوسط به بالا، احساس تنهایی دانشجویان متوسط، نمره فوموی دانشجویان در حیطه متوسط به بالا و نمره عملکرد تحصیلی دانشجویان در حیطه متوسط بود. همبستگی بین نمره اعتیاد به تلفن هوشمند با متغیرهای احساس تنهایی و فومو معنی‌دار و مستقیم و با عملکرد تحصیلی ارتباط معنی‌دار و معکوس بودند (05/0>P). نتیجه­ گیری: در مطالعه حاضر، ارتباط بین متغیرهای اعتیاد به گوشی هوشمند و احساس تنهایی و فومو معنادار و مستقیم و ارتباط بین اعتیاد به گوشی هوشمند و عملکرد تحصیلی ارتباط معنادار و معکوس بود. مدیران بهداشت و درمان باید با اتخاذ استراتژی‌های عملی فومو و احساس تنهایی دانشجویان را کاهش داده و عملکرد تحصیلی آنان را بهبود بخشند تا دانشجویان را در تلاش برای ترک اعتیاد به گوشی هوشمند یاری دهند. برگزاری کلاس­های آموزش مهارت­های خودمدیریتی، نگهداشتن دانشجویان در یک برنامه زمان‌بندی‌شده، خاموش کردن اعلان‌های گوشی هوشمند، تشویق دانشجویان به فعالیت‌های ورزشی، و شرکت در فعالیت‌های گروهی و خانوادگی کمک‌کننده خواهد بود.
متن کامل [PDF 614 kb]   (641 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb