دوره 20، شماره 3 - ( خرداد 1401 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 209-201 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، meghdad.ghodrati77@gmail.com
2- دانشجوی گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- استاد گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- مربی گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (1158 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: میزان رضایتمندی دانشجویان رشته‌های پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و تأثیر آن بر جامعه و سلامت و نظام بهداشتی-‌ درمانی باعث پرورش نیروی کار با کارایی بالا و بازدهی بیشتر می‌گردد. این مطالعه باهدف ارزیابی رضایتمندی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از رشته تحصیلی خود و عوامل مؤثر بر آن در سال 1398 انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر بر روی 242 نفر از دانشجویان رشته‌های مختلف تحصیلی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ی استاندارد و ساختاریافته بود که شامل دو بخش بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون t و آنالیز واریانس تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: میانگین نمره علاقه دانشجویان به رشته خود 42.34 از 54 نمره بود. اکثر دانشجویان (73.6 درصد) به رشته تحصیلی خود علاقه داشتند. بین سن و رشته و انتقالی یا مهمانی بودن یا نبودن دانشجو با نمره علاقه به رشته تفاوت معناداری مشاهده شد. در میان سایر گویه‌‌های پرسشنامه جایگاه رشته در جامعه یکی از عوامل تأثیرگذار بود، درحالی‌که گویه با آگاهی کامل رشته خود را انتخاب کردم ضعیف‌ترین نقش را داشت. بحث و نتیجه‌گیری: نمرات علاقه، در دانشجویان با سن بالاتر، نسبتاً کم‌تر بود. در میان سایر رشته‌های پیراپزشکی، دانشجویان رشته فناوری اطلاعات سلامت کمترین علاقه را نسبت به رشته خود نشان دادند. با توجه به تأثیر علاقه به رشته تحصیلی بر انگیزه و عملکرد تحصیلی دانشجویان و نیز بر عملکرد آن‌ها در بالین، لازم است تا مسئولان برنامه‌هایی را برای بهبود بازار کار و جایگاه مادی و معنوی رشته‌های مختلف علوم پزشکی انجام دهند.
متن کامل [PDF 474 kb]   (366 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.