دوره 20، شماره 6 - ( شهریور 1401 )                   جلد 20 شماره 6 صفحات 509-500 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شاندیز، شاندیز، ایران
2- دانشجوی دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، nargesmiranisargazi@gmail.com
چکیده:   (1400 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: آزار و اذیت سایبری با سهولت تولید محتوای آنلاین، امکان ارسال پیام به‌صورت ناشناس، انتشار سریع و گسترده و عدم وجود فشارهای مرتبط با ارتباط چهره به چهره تسهیل شده و بنابراین افزایش یافته است. این شکل جدید از آزار، مستحق توجه بیشتر محققان است زیرا آسیب‌های زیادی به دانشجویان و جوانان وارد می‌کند. مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر درمان فراتشخیصی بر اضطراب و رفتار خود مراقبتی دانشجویان پرستاری آزاردیده سایبری انجام شد.
مواد و روش کار: در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده، تعداد 30 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به روش نمونه‌گیری در دسترس و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. هر دو گروه مقیاس اضطراب بک و پرسشنامه رفتار خودمراقبتی محقق ساخته را در پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل کردند. دانشجویان گروه آزمایش به مدت 4 ماه (از بهمن 1400 تا اردیبهشت 1401) در 12 جلسه 1 ساعتی تحت مداخله فراشناختی تشخیصی قرار گرفتند. مقایسه بین دو گروه با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس بررسی شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد درمان فراتشخیصی بر کاهش اضطراب و افزایش رفتار خود مراقبتی دانشجویان پرستاری آزاردیده سایبری تأثیر معنی‌داری دارد که میزان این تأثیر بسیار زیاد است (p˂0/05).
بحث و نتیجه‌گیری: درمان فراتشخیصی می‌تواند به‌عنوان روشی مؤثر برای کاهش اضطراب و افزایش رفتار خود مراقبتی دانشجویان پرستاری آزاردیده سایبری به‌کاربرده شود و می‌توان از آن برای تدوین برنامه‌هایی جهت افزایش سطح خودمراقبتی و درمان اضطراب دانشجویان علوم پزشکی خصوصاً پرستاری استفاده نمود.
 
متن کامل [PDF 484 kb]   (422 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی- روان شناسی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.