دوره 20، شماره 4 - ( تیر 1401 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 358-344 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار گروه آموزشی داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- استادیار گروه آموزشی پرستاری مراقبت‌های ویژه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، parizad.n@umsu.ac.ir
4- استادیار آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، ارومیه، ایران
چکیده:   (245 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: همودیالیز یکی از روش‌های درمانی موفق و رایج در کنترل نارسایی مزمن کلیه است. بااین‌حال بیماران وابسته به همودیالیز، علاوه بر تغییرات متعدد فیزیولوژیکی با مشکلات روانی بسیاری نیز مواجه هستند. لذا وجود مداخله روان‌شناختی در درمان این بیماران ضروری است. هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش رفتارهای ارتقادهنده سلامتی مبتنی بر مدل پندر بر بهزیستی روان‌شناختی بیماران تحت همودیالیز بود.
مواد و روش کار: در این پژوهش نیمه تجربی، 90 نفر از بیماران تحت همودیالیز به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمون تخصیص داده شدند. بیماران پرسشنامه دموگرافیکی و فرم 54 سؤالی پرسشنامه‌ی بهزیستی روان‌شناختی ریف را قبل و یک ماه بعد از مداخله تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 21  در سطح معنی‌داری  05/0> pتجزیه‌وتحلیل شد. 
یافته‌ها: نتایج نشان‌دهنده تأثیر مثبت آموزش رفتارهای ارتقادهنده سلامت مبتنی بر مدل پندر بر بهزیستی روان‌شناختی بود. در ابعاد پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، تسلط بر محیط و رشد شخصی اختلاف آماری معنی‌دار بود ) 05/0> p). ولی این اختلاف در ابعاد هدفمندی در زندگی و خودمختاری بین دو گروه بعد از مداخله معنی‌دار نیست (05/0< p).
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده توصیه می‌شود از این روش اثربخش و مقرون‌به‌صرفه در برنامه‌ریزی‌های مراقبتی بیماران مزمن به‌منظور بهبود بهزیستی روان‌شناختی آنان استفاده گردد. 
 
متن کامل [PDF 587 kb]   (103 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.