TY - JOUR T1 - THE EFFECT OF LOCALIZED PLAY THERAPY WITH PARENTAL INVOLVEMENT ON STEREOTYPED BEHAVIORS OF CHILDREN WITH AUTISM TT - بررسی تأثیر بازی‌درمانی بومی‌شده با مشارکت والدین بر رفتارهای کلیشه‌ای کودکان مبتلا به اوتیسم JF - UNMF JO - UNMF VL - 20 IS - 2 UR - http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4509-fa.html Y1 - 2022 SP - 125 EP - 136 KW - Play therapy KW - Autism KW - Child KW - stereotyped behavior KW - Quasi-experimental study N2 - پیش‌زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب در رفتارهای کلیشه‌ای مشکل دارند. بازی‌درمانی به کودکان کمک می‌کند مهارت‌های جدید اجتماعی و رفتاری را بیاموزند. لذا این مطالعه باهدف تعیین تأثیر بازی‌درمانی بومی‌شده با مشارکت والدین بر رفتارهای کلیشه‌ای کودکان مبتلا به اوتیسم انجام گرفت. مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بر روی 40 کودک مبتلا به اوتیسم در سن مدرسه در شهر ارومیه در سال 1400 انجام شد. 40 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. و مقیاس درجه‌بندی اوتیسم- گیلی‌ام (گارز 2) و پرسشنامه دموگرافیک برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. در گروه مداخله، بازی‌درمانی خانواده محور در 6 جلسه 2 ساعته به‌صورت مجازی از طریق تماس ویدیویی انجام گرفت. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS (ver.22) تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در روند میانگین نمرات رفتارهای کلیشه‌ای کودکان تفاوت معنی‌داری بین گروه مداخله و کنترل وجود داشت (001/0 P M3 10.52547/unmf.20.2.125 ER -