AU - sharife, Khadijeh AU - Adib-hajbagery, mohsen AU - hosieini, fattemeh TI - WHICH PEER-BASED APPROACH REDUCES THE CLINICAL ANXIETY OF NURSING STUDENTS? A REVIEW STUDY PT - JOURNAL ARTICLE TA - UNMF JN - UNMF VO - 16 VI - 11 IP - 11 4099 - http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3517-fa.html 4100 - http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3517-fa.pdf SO - UNMF 11 AB  - پیش‌زمینه و هدف: دانشجویان در محیط بالینی اضطراب بالایی دارند، که بر یادگیری آنها تأثیرمی گذارد. استفاده از شیوهای یادگیری که باعث کاهش اضطراب دانشجویان در محیط بالینی شود کیفیت آموزش پرستاری را ارتقا می‌دهد. یکی از این شیوه‌هایی استفاده از همتا است. لذا مطالعه حاضربه‌منظور پاسخ به این سؤال که استفاده از همتا به چه شیوه‌ای باعث کاهش اضطراب دانشجویان پرستاری درمحیط بالینی می‌شود انجام شد؟ روش انجام مطالعه: مطالعه حاضر به شیوه مروری حکایتی با جستجوی منابع اطلاعاتی فارسی SID, IranMedex Magiran و انگلیسی Pub Med، willy on line library، google scholar از سال 1995 تا 2018 با کلیدواژه‌های شامل peer near، Peer mentoring و Near mentoring، near teacher، near tutor، peer tutor pear teacher و near peer، همتای شریک، پیرمنتور، همتای نزدیک، نیرمنتور، منتورینگ، منتورشیپ و همتا انجام شد. که پس از بررسی عناوین و چکیده مطالعاتی که در حیطه آموزش بالینی پرستاری و به شیوه تجربی و نیمه تجربی انجام شده بودند وارد مطالعه شدند. از بین مقالات بررسی شده تنها نه مقاله شرایط ورود به مطالعه را داشتند که مورد بررسی قرار گرفتند.  یافته‌ها: نتایج حاصل از پنج مطالعه کاهش اضطراب و دو مطالعه افزایش اضطراب دانشجویان به دنبال استفاده از همتا در محیط بالینی پرستاری نشان دادند. درحالی‌که دو مطالعه نشان دادند استفاده از همتا تأثیری بر اضطراب دانشجویان ندارد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعات حاضر، می‌توان گفت، استفاده از همتا باعث کاهش اضطراب دانشجویان در محیط بالینی پرستاری می‌شود. اما به‌دلیل تفاوت زیاد در روش‌های اجرای مداخله و عدم وجود مطالعاتی که روش‌های متفاوت اجرای همتا را مقایسه کرده باشند امکان قضاوت در مورد اینکه استفاده از کدام شیوه، مؤثرتر است غیر ممکن می‌باشد. CP - IRAN IN - Medical since LG - eng PB - UNMF PG - 822 PT - Review article YR - 2019