%0 Journal Article %A Shakibi, A. li %A Sameri, Maryam %A Alilu, Leyla %T EVALUATION OF CLINICAL EDUCATION ENVIRONMENT BASED ON PHEEM MODEL FROM RESIDENTS’ VIEWPOINTS IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES IN 2020 %J Nursing and Midwifery Journal %V 19 %N 1 %U http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4338-fa.html %R %D 2021 %K Education, Environment, Postgraduate, residents, PHEEM., %X پیش‌زمینه و هدف: ارزیابی ادراک فراگیران از محیط آموزشی و استفاده از نتایج آن به‌منظور بهبود کیفیت محیط آموزشی همواره موردتوجه متصدیان طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه‌های درسی هست. محیط‌های آموزش بالینی به علت ویژگی‌های منحصربه‌فرد و پیچیده‌ای که دارند، از اهمیت خاصی برخوردارند و مطالعه توصیفی حاضر باهدف ارزشیابی محیط آموزش بالینی مراکز آموزشی درمانی شهرستان ارومیه از دیدگاه دستیاران رشته‌های تخصصی پزشکی انجام شده است. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی با استفاده از پرسشنامه استاندارد PHEEM به‌منظور ارزیابی محیط آموزش بالینی انجام شد. پرسشنامه در اختیار همه دستیارانی که حداقل شش ماه محیط آموزشی را تجربه کرده بودند قرار داده شد. 205 نفر از دستیاران سال اول تا چهارم تمام رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه پرسشنامه را تکمیل نمودند. این پرسشنامه شامل 40 سؤال می‌باشد که به‌منظور ارزیابی سه حیطه ادراک از تدریس، استقلال نقش و حمایت اجتماعی دستیاران استفاده شد. داده‌ها پس از جمع‌آوری وارد نرم‌افزار 16SPSS شد و با استفاده از آنالیزهای آماری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: بر اساس یافته‌ها از 205 نفر تکمیل‌کننده پرسشنامه، 99 نفر زن (3/48 درصد) و 106 نفر مرد (7/51 درصد) با میانگین سنی 41/5±08/33 سال بودند. میانگین و انحراف معیار زیرمعیار ادراک از استقلال نقش 62/9±77/25، ادراک از تدریس 93/11±72/24 و ادراک از حمایت اجتماعی 18/7±35/20 می‌باشد. میانگین نمره کل پرسشنامه 27±83/70 بود. همچنین نتایج حاکی از وجود ارتباط معنی‌داری بین متغیر نمره کل پرسشنامه با رشته تخصصی دانشجویان می‌باشد (05/0>p). ولی بین متغیر نمره کل با متغیرهای جنسیت و دوره تحصیلی و بیمارستان ارتباط معنی‌داری وجود ندارد (05/0 %> http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4338-fa.pdf %P 12-19 %& 12 %! EVALUATION OF CLINICAL EDUCATION ENVIRONMENT BASED ON PHEEM MODEL FROM RESIDENTS' VIEWPOINTS %9 Research %L A-10-2730-3 %+ Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran (Corresponding Author) %G eng %@ 2717-0306 %[ 2021