@ARTICLE{Sadeghian, author = {Hojjatoleslami, Simin and Khodaveisi, Masoud and Seif, Asghar and Payamani, Firuzeh and Maddineshat, Maryam and Sadeghian, Efat and }, title = {CORRELATION BETWEEN COMMUNICATION SKILLS AND PROFESSIONAL ETHICS OF NURSES IN FARSHCHIAN HEART HOSPITAL, HAMADAN, IRAN}, volume = {20}, number = {8}, abstract ={پیش‌زمینه و هدف: با توجه به اهمیت روزافزون موضوع اخلاق حرفه‌ای در پرستاران، شناخت عوامل مرتبط با آن ازجمله مهارت‌های ارتباطی، ضروری به نظر می‌رسد؛ لذا این مطالعه باهدف تعیین همبستگی بین مهارت‌های ارتباطی و اخلاق حرفه‌ای پرستاران بیمارستان فرشچیان قلب همدان 1399 انجام شد. مواد و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی،170 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان فرشچیان قلب همدان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه: اطلاعات جمعیت شناختی، مهارت‌های ارتباطی بارتون جی‌ای (1990) و اخلاق حرفه‌ای کادوزیر (2002) بود که اطلاعات با روش خوداظهاری گردآوری شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی: آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون، من ویتنی، کروسکال والیس و رگرسیون در نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: اکثر شرکت‌کنندگان این مطالعه، زنان متأهل با سطح تحصیلی کارشناسی و میانگین سنی 55/6±57/35 بودند. میانگین مهارت‌های ارتباطی 84/7±86/59، کلامی 21/3±37/21، شنود 89/3±94/16، بازخورد 08/3±54/21 و اخلاق حرفه‌ای 27/8±03/64 بود. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین مهارت‌های ارتباطی با اخلاق حرفه‌ای (02/0=P)، مهارت بازخورد و اخلاق حرفه‌ای (005/0>P)، و خرده مقیاس عدالت و انصاف و مهارت‌های ارتباطی (02/0=P) ارتباط آماری معنی‌دار مثبت وجود داشت. با استفاده از مدل رگرسیون خطی چندگانه متغیر اخلاق حرفه‌ای با استفاده از مجموع 95/0 مهارت کلامی و 99/1 مهارت بازخورد قابل پیش‌بینی است (97/0=r adjusted R2 0005/0>P). نتیجه‌گیری: در مطالعه حاضر بین مهارت‌های ارتباطی و اخلاق حرفه‌ای ارتباط آماری معنی‌دار مثبت وجود داشت. با توجه به وجود ارتباط بین مهارت‌های ارتباطی با اخلاق حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود به توانمندسازی پرستاران در این حوزه توجه شود. }, URL = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4363-fa.html}, eprint = {http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4363-fa.pdf}, journal = {Nursing and Midwifery Journal}, doi = {10.52547/unmf.20.8.677}, year = {2022} }