TY - JOUR T1 - A COMPARATIVE STUDY OF USING MULTIMEDIA AND TRADITIONAL METHODS ON NURSES’ KNOWLEDGE AND PERFORMANCE IN APPLYING THE CAM-ICU CRITERION IN THE PATIENTS ADMITTED TO INTENSIVE CARE UNITS OF EDUCATIONAL-MEDICAL CENTERS OF KHOY UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES IN 2020-2021 TT - بررسی مقایسه‌ای دو روش آموزشی به شیوه مولتی‌مدیا و روش مرسوم بر دانش و عملکرد پرستاران در به‌کارگیری معیار CAM-ICU در بیماران بستری در بخش‌های مراقبت ویژه مرکز آموزشی درمانی دانشکده علوم پزشکی خوی در سال 1399-1400 JF - UNMF JO - UNMF VL - 19 IS - 12 UR - http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4464-fa.html Y1 - 2022 SP - 964 EP - 975 KW - Nurses KW - Intensive Care Unit KW - Traditional Education KW - Multimedia KW - Delirium N2 - پیش‌زمینه و هدف: دلیریوم نوعی اختلال شناختی نوساندار بوده که تشخیص زودرس آن موجب کاهش عوارض و مرگ‌ومیر و همچنین تسـریع و کاهش هزینه‌های درمان می‌شود. ابزارهای بسیار زیادی جهت شناسایی و غربالگری دلیریوم وجود دارد، ازجمله این ابزارها، ابزار CAM-ICU است. هدف مطالعه حاضر بررسی مقایسه‌ای دو روش آموزشی به شیوه مولتی‌مدیا و روش مرسوم بر دانش و عملکرد پرستاران در به‌کارگیری معیار CAM-ICU در بیماران بستری در بخش‌های مراقبت ویژه مرکز آموزشی درمانی دانشکده علوم پزشکی خوی بوده است. ‌مواد و روش‌ کار: این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی با گروه‌های موازی انجام شد. به‌منظور دستیابی به اهداف پژوهش به مراکز آموزشی درمانی دانشکده علوم پزشکی شهرستان خوی مراجعه شد، تعداد 80 نفر به روش سرشماری انتخاب شدند. آن‌ها سپس به شکل تصادفی به دو گروه آموزش به روش مرسوم و مولتی‌مدیا تقسیم شدند. پرسشنامه‌های دانش و چک‌لیست عملکرد به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون پس از انجام مداخله در هر دو گروه تکمیل شد. سپس اطلاعات توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 22 کدبندی و تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که بین هیچ‌کدام از متغیر‌های کیفی پرستاران در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معناداری ازنظر آماری وجود نداشت. همچنین ازنظر سطوح دانش بین دو گروه مداخله و کنترل قبل و بعد از مداخله، تفاوت معنی‌داری ازنظر آماری وجود نداشت. ولی بعد از مداخله میانگین نمره عملکرد از 450/2 در گروه مداخله به 575/4 و دانش آنان از 17/10 به 10/13 تغییر یافت (0.05p M3 10.52547/unmf.19.12.964 ER -