AU - Jabbarimaraghosh, Gholamreza AU - Yarihagataloo, Gahangher AU - Malekivavarsin, Sadegh TI - IDENTIFICATION AND ACCOUNTABILITY OF MEDICAL AND PARAMEDICAL INSTRUCTORS BASED ON SPIRITUAL LEADERSHIP MEDIATED BY ORGANIZATIONAL ETHICS PT - JOURNAL ARTICLE TA - UNMF JN - UNMF VO - 19 VI - 12 IP - 12 4099 - http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4518-fa.html 4100 - http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4518-fa.pdf SO - UNMF 12 AB  - پیش‌زمینه و هدف: امروزه پاسخگویی نقش اساسی در موفقیت دانشگاه‌ها دارد بدین خاطر پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر رهبری معنوی بر هویت­­یابی و پاسخگویی مدرسان علوم پزشکی و پیراپزشکی با نقش میانجی اخلاق سازمانی در میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی در سال 1399 انجام شد. مواد و روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری به تعداد 75 نفر که 63 نفر از جدول کرجسی مورگان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامه استاندارد رهبری معنوی فرای (2005) هویت آشفورث (1992) پاسخگویی هاچ وارتر (2005) و اخلاق سازمانی اینگرید (2004) که روایی و پایایی مناسب داشتند استفاده گردید. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی و به‌طور مشخص مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری بود. یافته­ ها: یافته­ های مطالعه حاضر بر اساس قاعده قدر مطلق عدد تی بالاتر از 96/1 ± نشان از رابطه معنی‌دار بین متغیرها است. رهبری معنوی تأثیر معنی­داری با هویت­­یابی و پاسخگویی مدرسان علوم پزشکی و پیراپزشکی داشت، همچنین نقش میانجی اخلاق سازمانی در این رابطه تأیید شد.. نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­ها می­توان گفت که توجه به رهبری معنوی و به طبع آن اخلاق سازمانی می­تواند در هویت­­یابی و پاسخگویی مدرسان علوم پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه تأثیر مثبت و سازنده­ای داشته باشد.   CP - IRAN IN - LG - eng PB - UNMF PG - 941 PT - Research YR - 2022