%0 Journal Article %A Shamsabadi, Ahmadreza %A Sohrabifard, Mohammad Mahdi %A Khodaverdilou, Rasa %A Morshed Behbahani, Bahar %A Falahati, Ibrahim %A Jamali, Bita %A Kohnavard, Bahram %A Fallahnia, Nima %A Ghaderi, Kousar %T FEAR OF COVID-19 IN SOCIAL MEDIA USERS, CORRELATING FACTORS: A SYSTEMATIC REVIEW %J Nursing and Midwifery Journal %V 20 %N 4 %U http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4698-fa.html %R 10.52547/unmf.20.4.280 %D 2022 %K COVID-19, Fear, Social Media, Communication, Health, Systematic Review, %X پیش‌زمینه و هدف: سازمان جهانی بهداشت بیماری کووید 19 را به‌عنوان یک پاندمی اعلام کرد. قرنطینه و دوری از فعالیت‌های اجتماعی عادی منجر به محبوبیت روزافزون شبکه‌های اجتماعی شد. در همین حال، ترس و اضطراب در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی افزایش یافت. هدف از این مطالعه مروری سیستماتیک، شناسایی عوامل مرتبط با ترس از COVID-19 در بین کاربران رسانه‌های اجتماعی است. مواد و روش کار: کلمات کلیدی این مطالعه در پایگاه‌های داده Scopus، PubMed، Web of Science و ScienceDirect جستجو شده و همه مقالات اصلی مرتبط تا آگوست 2021 بررسی شدند. درمجموع 172 مقاله مرتبط شناسایی شد که پس از حذف موارد تکراری (28)، و غربالگری عناوین و چکیده‌ها (107)، متون کامل 37 مطالعه باقیمانده ازنظر دارا بودن شرایط و معیارهای ورود به پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته و 25 مقاله در این بررسی گنجانده شده است. یافته‌ها: جمع‌بندی مقالات مروری نشان داد، استفاده از رسانه‌های اجتماعی در دوران همه‌گیری COVID-19 مستقیماً با گسترش هراس و ترس در ارتباط بود. بیشترین استفاده از رسانه‌های اجتماعی فیسبوک، واتس اپ، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، تلگرام، لینکدین، تیک‌تاک، اسکایپ، زوم، ویبو، تلویزیون و منابع دولتی بوده است. تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر هراس در این دوره‌های حساس، به سن، جنسیت، تحصیلات و فرهنگ بستگی دارد. نتایج این مرور سیستماتیک نشان داد که زنان، افراد متأهل، افراد دارای سابقه اضطراب، افسردگی، بیماری‌های جسمی و مزمن و همچنین افرادی که به‌طور منظم ورزش نمی‌کردند، بیش از دیگران هراس را تجربه می‌کردند. دنبال کردن صفحات پزشکی در رسانه‌های اجتماعی و نیز پست کردن مجدد و اشتراک‌گذاری اطلاعات COVID-19 در رسانه‌های اجتماعی با ترس بیشتر در ارتباط بود. بحث و نتیجه‌گیری: اگرچه رسانه‌های اجتماعی می‌توانند نقشی محوری در افزایش آگاهی عمومی و غلبه بر محدودیت‌های ناشی از COVID-19 از طریق کاهش ادراک خطر، تقویت روابط اجتماعی، و پیشگیری از ترس از خرید در دوران قرنطینه به‌واسطه خرید آنلاین ایفا کنند، اما ممکن است به‌طور غیرمستقیم منجر به انتشار گزارش‌های کذب و افزایش اضطراب شوند. %> http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4698-fa.pdf %P 280-301 %& 280 %! Fear of COVID-19 in social media users %9 Review article %L A-10-698-3 %+ Department of Midwifery Education, Faculty of Nursing and Midwifery, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran (corresponding author) %G eng %@ 2717-0306 %[ 2022