RT - Journal Article T1 - THE IMPACT OF EDUCATIONAL INTERVENTION BASED ON HEALTH BELIEF MODEL ON PROMOTING HEALTH BELIEFS AMONG MALE HIGH SCHOOL STUDENTS IN OSHNAVIEH TOWARD AIDS JF - UNMF YR - 2021 JO - UNMF VO - 19 IS - 1 UR - http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4315-fa.html SP - 67 EP - 76 K1 - Health Education K1 - Health Belief Model K1 - AIDS K1 - Students K1 - Oshnavieh AB - پیش‌زمینه و هدف: بیماری ایدز یک باندمی و چالش بهداشتی در دنیا بوده و همه افراد جامعه در معرض خطر این معضل بهداشتی هستند. دراین‌بین جوانان و نوجوانان به‌ویژه دانش آموزان آسیب‌پذیرتر از سایر افراد جامعه هستند، بر اساس رویکرد سازمان بهداشت جهانی، تنها راه مؤثر برای پیشگیری و کنترل این بیماری، آموزش بهداشت همگانی بوده و گروه‌های پرخطر و آسیب‌پذیر باید در اولویت برنامه‌های آموزشی قرار بگیرند. مواد و روش‌ کار: در این مطالعه نیمه تجربی،60 دانش‌آموز پسر دوره دوم متوسطه شهر اشنویه در سال 1399 در دو گروه 30 نفره مداخله و کنترل قرار گرفتند. برنامه آموزشی برای گروه مداخله به روش سخنرانی، بحث گروهی و نشان دادن فیلم آموزشی انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه سه‌قسمتی روا و پایا شامل مشخصات شخصی، آگاهی و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Independent t test، Chi-Square و Repeated measures در نرم‌افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.  یافته‌ها: مطالعه آشکار کرد که قبل از مداخله آموزشی اختلاف معنی‌دار آماری بین دو گروه ازنظر متغیرهای آگاهی، حساسیت، شدت، منافع، موانع و خودکارآمدی درک شده وجود نداشت (05/0P).  بحث و نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر، تأثیر و کارایی الگوی اعتقاد بهداشتی را در ارتقاء باورهای بهداشتی در خصوص پیشگیری از ایدز آشکار کرد و نتایج این تحقیق می‌تواند برای آموزشگران حوزه سلامت اعم از بهداشت و درمان که در طراحی برنامه‌های آموزشی مرتبط با بیماری‌ها تلاش می‌کنند، مفید و سودمند باشد. LA eng UL http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4315-fa.html M3 ER -