Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1391
9
1
gregorian
2012
12
1
10
5
online
1
fulltext
en
تأثیر اجرای برنامه ارتقاء سلامت بر دانش و عملکرد همتایان دانشآموزان مبتلا به آسم شش ماه پس از مطالعه در دبیرستانهای ناحیه 3 اصفهان سال 1389
THE EFFECTS OF HEALTH PROMOTION PROGRAMS ON KNOWLEDGE AND PERFORMANCE PEER OF THE STUDENTS WITH ASTHMA AFTER 6 MONTHS OF STUDY IN ESFAHAN HIGH SCHOOLS 2010
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
تأثیر اجرای برنامه ارتقاء سلامت بر دانش و عملکرد همتایان دانشآموزان مبتلا به آسم شش ماه پس از مطالعه در دبیرستانهای ناحیه 3 اصفهان سال 1389 زینب همتی[1]، زهره قضاوی[2]، معصومه علیدوستی[3]، معصومه دل آرام[4]* تاریخ دریافت: 29/03/1391 تاریخ پذیرش: 10/06/1391 چکیدهپیش زمینه و هدف: آسم شایعترین بیماری دوران کودکی و سر دسته بیماریهای مزمن میباشد. از آن جایی که دوران نوجوانی از مهمترین دورانهای تکامل فرد میباشد و ایجاد بیماری آسم میتواند در این فرایند اختلال ایجاد کند، لذا پژوهش حاضر با هدف "تعیین تأثیر اجرای برنامه ارتقاء سلامت بر دانش و عملکرد همتایان دانشآموزان مبتلا به آسم" صورت گرفت.مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی میزان آگاهی و عملکرد 40 نفر از همتایان دانشآموز مبتلا به بیماری آسم را با استفاده از پرسشنامه و چک لیست قبل و بعد از مداخله آموزشی مورد مقایسه قرار داد. همچنین تعداد 40 نفر نیز به عنوان گروه شاهد بودند که هیچ گونه مداخلهای دریافت نکرده و میزان آگاهی و عملکرد آنان همزمان با گروه آزمون سنجیده شد و دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، تی زوج، من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میزان آگاهی همتایان دانشآموز مبتلا به آسم در گروه آزمون قبل از مداخله آموزشی 03/0±3/1 و شش ماه بعد از مداخله آموزشی 5/21± 5/80 که تفاوت معنیداری بین آنها وجود داشت (001/0p
The effects of health promotion programs on knowledge and performance peer of the students with asthma after 6 months of study in Esfahan high schools 2010 Hemate Z[1], Alidosti M[2], Delaram M[3]*, Ghazafi Z[4] Received: 18 Jun, 2012 Accepted: 31 Aug , 2012AbstractBackground & Aims: Asthma is the most common chronic disease of childhood, since adolescence is one of the most important periods, in development and asthma could interrupt the process. The present study is aimed to examine the effect of school students' health promotion on the knowledge and practice on fellow students with asthma, "took place.Materials & Methods: This quasi-experimental study of student peer education, forty individuals with asthma using a questionnaire and checklist before and after training compared.As well as the control group were forty students didn’t receive the educational intervention and knowledge and, practice of them were assessed and compared with the intervention group, And statistical data using independent t test, paired t, Mann Whitney analysis used. Result: The knowledge of peers of asthmatic student in intervention group was1.3±0.03 before the intervention and 80.5±21.5 six month after the intervention and difference was significant (p
0
0
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-225&slc_lang=en&sid=1
Z.
Hemate
زینب
همتی
10031947532846003842
10031947532846003842
Yes
Z.
Ghazafi
زهره
قضاوی
10031947532846003843
10031947532846003843
No
M.
Alidosti
معصومه
علیدوستی
10031947532846003844
10031947532846003844
No
M.
Delaram
معصومه
دل آرام
10031947532846003845
10031947532846003845
No