Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1392
8
1
gregorian
2013
11
1
11
8
online
1
fulltext
en
ادراکات دانشجویان سال اول و آخر لیسانس پرستاری در خصوص حرفه خود: یک مطالعه کیفی
PERCEPTIONS OF FIRST AND LAST YEAR NURSING BACHELOR STUDENTS ABOUT THEIR OWN PROFESSION: A QUALITATIVE STUDY
مدیریت پرستاری
مدیریت پرستاری
مروری
Review article
ادراکات دانشجویان سال اول و آخر لیسانس پرستاری در خصوص حرفه خود: یک مطالعه کیفی وحید زمانزاده [1] ، لیلا ولیزاده [2] *، خدیجه نصیری [3] تاریخ دریافت 11/04/1392 تاریخ پذیرش 18/06/1392 چکیده پیش زمینه و هدف: پرستاری در دهههای اخیر پیشرفتهای قابل توجهی به طرف حرفهای شدن نسبت به دهههای گذشته داشته است و با استفاده از برنامههای آمادهسازی دانشگاهی و پژوهشی، پایه محکم علمی برای آن تأمین شده است. اما پژوهشها در خصوص ادراکات دانشجویان از حرفه خود در ابتدا و انتهای تحصیل در ایران کافی بهنظر نمیرسد. لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین ماهیت تصویر از حرفه پرستاری در بین دانشجویان سال اول و آخر پرستاری مقطع کارشناسی انجام گرفت. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع کیفی میباشد. شرکتکنندگان در مطالعه 20 نفر از دانشجویان پرستاری سال اول و چهارم بودند. پس از توضیح هدف پژوهش و اخذ رضایت کتبی، از مصاحبه عمیق و غیرساختار یافته برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. روش نمونهگیری هدفمند بود. دادهها همزمان جمعآوری و تحلیل گردید . روش تجزیه و تحلیل همزمان به روش آنالیز محتوا انجام گرفت. یافتهها: در مطالعه حاضر حیطههای ادراکی دانشجویان مقطع کارشناسی در خصوص حرفه در سال اول و آخر شامل: ماهیت علم و شغل پرستاری، منزلت اجتماعی حرفه و پرستاری بالفعل (در حال اجرا) بودند که در سال آخر کاملتر و نزدیک تر به واقعیت پرستاری بود. همچنین طبقه دیگری تحت عنوان عوامل منفی و مثبت تأثیرگذار بر ادراکات نیز شناسایی گردید. بحث و نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که ادراکات دانشجویان مقطع لیسانس از حرفه در سه حیطه میباشد. بنابراین اقدامات برای آگاهی دادن به روش صحیح جهت ادامه تحصیل از روی شناخت و مبنی بر واقعیت در این سه حیطه، جزو ضروریات بهنظر میرسد، که میتواند در نظام مشاوره استاد راهنما گنجانده شود. همچنین مداخله در عوامل تأثیرگذار مهم میباشند. کلید واژهها : حرفه، دانشجو، پرستاری، مطالعه کیفی، ادراکات مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره هشتم ، پی در پی 49، آبان 1392، ص 658-649 آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، تلفن: 4796770 -0411 Email: valizadehl@tbzmed. ac. ir این مقاله حاصل طرح تحقیقاتی مصوب معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به شماره 15-11-86 و تأیید کمیته اخلاق دانشگاه با شماره 10773-4-5 میباشد. [1] دانشیار، دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز [2] دانشیار، دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز (نویسنده مسئول) [3] دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Perceptions of first and last year nursing bachelor students about their own profession: a qualitative study Zamanzadeh V [1] , Valizadeh L [2] *, Nasiri KH [3] Received: 2 Jul , 2013 Accepted: 9 Sep , 2013 Abstract Background & Aims: Nursing has considerable progresses towards becoming professional in recent decades in comparison with previous decades. It seems that researches on nursing students perceptions about nursing profession at first and at the end of their education in our country(Iran) ins’t enough. So this study was conducted with the aim of describing the nature of first and last year nursing bachelor students about their own profession. Materials & Methods: This study is a qualitative one, and the participants of this study were 20 nursing students who were in the first and last year of their education in bachelor degree. Sampling method was purposeful. The data were collected and analyzed (content analysis) simultaneously. After explaining the aim of research to the participants, and taking written consent and keeping the record of interviews, unstructured interview was used to gather the data. Results: In the current study, conceptual domains of bachelor’s degree students about this profession included: “The nature of nursing (knowledge/ job)”, “The profession’s social status” and “Actually/delivering nursing (nursing administering)”. The student were fully aware and close to nursing reality in their last year. Another classification as “effective (positive /negative) factors on nursing student’s perceptions about their own profession” were recognized as well. Conclusion: According to findings of this study, it seems that some interventions must be conducted in order to assess and inform students about their profession in three dimensions of profession concerning factors which are affecting their perceptions. Key words: profession, students, nursing, qualitative study Address: Faculty of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran Tel :(+98)4114796770 Email : valizadehl@tbzmed.ac.ir [1] Assistant Professor, EDC Research Center for Medical Sciences Education , Department of Pediatric Nursing, School of Nursing and Midwifery Tabriz University of Medical Sciences. [2] Assistant Professor, EDC Research Center for Medical Sciences Education , Department of Pediatric Nursing, School of Nursing and Midwifery Tabriz University of Medical Sciences. (Corresponding Author) 3 Master science nursing student from Tabriz University of Medical Sciences (medical-surgical nursing department).
0
0
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-697-21&slc_lang=en&sid=1
V.
Zamanzadeh
وحید
زمانزاده
10031947532846005618
10031947532846005618
Yes
L.
Valizadeh
لیلا
ولیزاده
10031947532846005619
10031947532846005619
No
K. H.
Nasiri
خدیجه
نصیری
10031947532846005620
10031947532846005620
No