Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
12
7
online
1
fulltext
en
بررسی مقایسهای دو روش آموزش هنگام ترخیص بر پیامدهای بارداری مبتلایان به دیابت بارداری
A COMPARATIVE STUDY OF TWO METHODS OF DISCHARGE EDUCATION ON PREGNANCY OUTCOMES IN WOMEN WITH GESTATIONAL DIABETES
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
بررسی مقایسهای دو روش آموزش هنگام ترخیص بر پیامدهای بارداری مبتلایان به دیابت بارداری
فاطمه رحیمی کیان[1]، ناهید دهقان نیری[2]، عباس مهران[3]، محبوبه شیرازی[4]، معصومه صنوبری[5]٭
تاریخ دریافت 11/04/1393 تاریخ پذیرش 15/06/1393
چکیده
پیشزمینه و هدف: دیابت بارداری موقعیتی طبی در زمینه عدم تحمل کربوهیدرات است که به دلیل آنکه میتواند منجر به پیامدهای نامطلوب بارداری و زایمان پرخطر شود و بر مادر و جنین اثرات سوء گذارد درخور توجه و آموزش است. ازآنجاکه یکی از بهترین راههای کاهش عوارض دیابت و افزایش کیفیت زندگی مبتلایان، آموزش است که هزینه زیادی در بر نداشته و برای تمام بیماران قابلاجرا میباشد؛ لذا این مطالعه باهدف تعیین مقایسه دو روش آموزش هنگام ترخیص بر پیامدهای بارداری در مبتلایان به دیابت بارداری انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن 126 بیمار بستری مبتلا به دیابت بارداری با سن بارداری 36- 28 هفته در 2 گروه آزمون و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون اول، 2 جلسهی 40 دقیقهای آموزش دریافت کردند. گروه آزمون دوم یک کتابچه آموزشی دریافت نمودند و گروه مقایسه نیز همان روتین بیمارستان را دریافت نمودند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه و برگه ثبت اطلاعات بودند. جهت تکمیل اطلاعات تا 1 ماه پس از زایمان با مادران تماس تلفنی گرفته شد و برگه ثبت اطلاعات تکمیل شد. در این مطالعه از آزمون دقیق فیشر و مجذورکای، آنالیز واریانس و کروسیکال والیس استفاده شد.
یافتهها: گروههای موردمطالعه ازنظر متغیرهای جمعیت شناختی، مامایی و آزمایشگاهی در شروع مطالعه همگن بودند. در میان پیامدهای موردبررسی، تعداد بستری مجدد مادر (002/0(P= و آپگار دقیقه پنجم نوزاد (049/0(P= در گروههای موردمطالعه اختلاف آماری معنیداری وجود داشت؛ اما بین سایر پیامدها در گروههای مختلف موردمطالعه اختلاف آماری معنیداری وجود نداشت.
بحث و نتیجهگیری: آموزشهای هنگام ترخیص بهویژه در بیماران مبتلا به دیابت بارداری میتواند با آگاه نمودن مادران بر پیامدهای بارداری تأثیر گذارد و درک آنان را نسبت به کنترل بیماری افزایش داده و ازاینرو سبب افزایش سلامتی این گروه در معرض خطر و همچنین کاهش هزینههای بیمارستان شود.
کلیدواژهها: دیابت بارداری، برنامه ترخیص، بستری مجدد، پیامدهای بارداری، کتابچه آموزشی
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره هفتم، پیدرپی 60، مهر 1393، ص 598-591
آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران، تلفن: 66924411-021
Email: m.s_midwifer@yahoo.com
[1] کارشناس ارشد مامایی، مربی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
[2] دکترای پرستاری، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
[3] کارشناس ارشد آمار زیستی، مربی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
[4] پریناتولوژیست، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد بیمارستان ولیعصر، تهران، ایران
[5] کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران)نویسنده مسنول(
a comparative Study of two methods of discharge education on pregnancy outcomes in women with gestational diabetes
RahimikianF[1] , Dehghan Nayeri N[2] , MehranA[3] , ShiraziM[4], Senobari M[5]*
Received: 2 Jul , 2014 Accepted: 6 Sep , 2014
Abstract
Background &Aims : Gestational diabetes is carbohydrate intolerance in a medical situation because it can lead to adverse outcomes of pregnancy. The childbirth can be risky, and because of adverse effects on mother and fetus more attention and training should be considered. Since one of the best ways to reduce complications, and to improve the quality of life in people with diabetes is education that does not cost a lot and is applicable to all patients therefore, the aim of this study was to compare two methods of discharge education on pregnancy outcomes in women with gestational diabetes.
Materials & Methods: This study is a clinical trial which includes 126 patients with gestational diabetes with gestational age of 28-36 weeks that were divided into 2 test groups and 1 control group. The first experimental group received 2 sessions of 40 minutes of training. The second experimental group received an instructional booklet, while the comparison group received routine hospital services. The data were collected by means of questionnaires. To complete the questionnaires, a telephone call was done one month after delivery. To analyze the data Fisher's exact test, Chi-square, ANOVA, and Kruskal Wallis tests were used.
Result: The groups were homogeneous in terms of demographic, obstetric and laboratory variables. A statistically meaningful difference was observed in the number of maternal readmission (P =0/002) and fifth minute Apgar infants (P=0/049). There was no statistically significant difference on the other variables.
Conclusion: Discharge education, especially in patients with gestational diabetes can affect the knowledge of mothers, which it can in turn increase the mother's understanding of disease to control and hence to reduce hospital costs.
Key words: Gestational diabetes, Discharge planning, Readmission, Pregnancy outcomes, Instructional booklet
Address: faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
Tel: (+98)2166924411
Email: m.s_midwifer@yahoo.com
[1] Master of Midwifery,Instructor and faculty member of Nursing and midwifery care research center,Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
[2] PhD, Associate Professor, school of nursing and midwifery and faculty member of Nursing and midwifery care research center,Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
[3] Master of Biostatistics, Instructor of Nursing and Midwifery School, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
[4] Perinatologist, Assistant of Tehran University of Medical Sciences, A member of Research Center of Maternal-Fetal and Neonatal Valiasr Hospital, Tehran, Iran
[5]Master of Midwifery, faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (Corresponding Author)
دیابت بارداری, برنامه ترخیص, بستری مجدد, پیامدهای بارداری, کتابچه آموزشی
Gestational diabetes, Discharge planning, Readmission, Pregnancy outcomes, Instructional booklet
591
598
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-946-10&slc_lang=en&sid=1
fatemeh
Rahimikian
فاطمه
رحیمی کیان
100319475328460015419
100319475328460015419
No
Master of Midwifery,Instructor and faculty member of Nursing and midwifery care research center,Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد مامایی، مربی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
nahid
Dehghan Nayeri
دکتر ناهید
دهقان نیری
100319475328460015420
100319475328460015420
No
PhD, Associate Professor, school of nursing and midwifery and faculty member of Nursing and midwifery care research center,Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دکترای پرستاری، دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
abbas
Mehran
عباس
مهران
100319475328460015421
100319475328460015421
No
Master of Biostatistics, Instructor of Nursing and Midwifery School, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد آمار زیستی، مربی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
mahbobeh
Shirazi
دکتر محبوبه
شیرازی
100319475328460015422
100319475328460015422
No
Perinatologist, Assistant of Tehran University of Medical Sciences, A member of Research Center of Maternal-Fetal and Neonatal Valiasr Hospital, Tehran, Iran
پریناتولوژیست، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد بیمارستان ولیعصر، تهران، ایران
masomeh
Senobari
معصومه
صنوبری
m.s_midwifer@yahoo.com
100319475328460015423
100319475328460015423
Yes
Master of Midwifery, faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (Corresponding Author)
کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران)نویسنده مسنول(