Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1392
11
1
gregorian
2014
2
1
11
11
online
1
fulltext
en
مطالعهی میزان کاربست مدیریت دانش در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه
EXPLORING THE USAGE OF KNOWLEDGE MANAGEMENT FROM THE VIEWPOINT OF URMIA UNIVERSITY FACULTY MEMBERS
مدیریت پرستاری
مدیریت پرستاری
پژوهشي
Research
مطالعهی میزان کاربست مدیریت دانش در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه علی دلایی میلان [1] * ، محمد فریدونی [2] تاریخ دریافت 04/08/1392 تاریخ پذیرش 05/10/1392 چکیده پیش زمینه و هدف: کشور ما در حال حاضر دورهای چالشی را سپری مینماید،در چنین وضعیتی برقراری مدیریت دانش یکی از مهمترین ابزارهای موفقیت سازمانها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. از این رو، این پژوهش با هدف سنجش وضعیت حاکمیت فرآیندهای مدیریت دانش در دانشگاه ارومیه از نظر اعضای هیئت علمی بوده است. مواد و روش کار: این پژوهش توصیفی-پیمایشی در جامعه اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه (412 نفر) در سال تحصیلی 1391-92 به انجام رسید و 187 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای برای مطالعه انتخاب شدند. برای مطالعه از پرسشنامه دو بخشی شامل سؤالات جمعیت شناسی و پرسشنامه مدیریت دانش جاشپارا استفاده گردید این پرسشنامه 32 سؤال در چهار زیر بخش بوده که ضریب آلفای کرونباخ آن 807/0 به دست آمد یا محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آزمون t تک نمونهای، تحلیل واریانس و t گروههای مستقل به کمک نرم افزار SPSS 16 استفاده شد. یافتهها: وضعیت مدیریت دانش در سطح دانشگاه ارومیه از نظر اعضای هیئت علمی پایینتر از حد متوسط ارزیابی شد. بین دیدگاههای اعضای هیئت علمی با توجه به گروههای مختلف مرتبه علمی و جنسیت تفاوت معنیدار وجود نداشت. بحث و نتیجه گیری: در شرایط کنونی، استفاده بهینه از دانش سازمانی و کاربرد آن با ابزارهای نوین مدیریتی نظیر مدیرت دانش، سازمان را در شرایط رقابتی توانمند ساخته، مقدمات موفقیت آنها را پدید میآورد. کلیدواژهها: دانش، مدیریت دانش، اعضای هیئت علمی، دانشگاه ارومیه مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره یازدهم ، پی در پی 52، بهمن 1392، ص 943-936 آدرس مکاتبه: ارومیه، جاده نازلو، پردیس دانشگاه ارومیه، دانشکده فنی و مهندسی، تلفن: 09149504370 Email: a.milan@urmia.ac.ir [1] کارشناس ارشد اطلاع رسانی دانشگاه ارومیه(نویسنده مسئول) [2] کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه ارومیه
Exploring the Usage of Knowledge Management from the Viewpoint of Urmia University faculty members DalaiMilanA [1] *, Fereiduni M [2] Received: 26 Oct , 2013 Accepted: 26 Dec , 2013 Abstract Background & Aims : Knowledge management is one of the most important factors for any given organization's success in data competition age . Therefore, the present study was done aiming to assess the status of k nowledge management processes at Urmia University from the faculty members viewpoint . Materials &Methods: This descriptive survey was conducted on the 412 faculty members of Urmia University in 2012 and 2013 . 187 people were selected to be included in the study using stratified random sampling. For data collection, a two-section questionnaire including demographic questions and Jashpara (2004) Knowledge Management questionnaire with 32 items in four subsections were used. Descriptive statistics method, single-sample T-test, two sample T-test and analysis of variance tests have been applied to analyze the data by using SPSS 16 software. Result: A ccording to the faculty members, the condition of knowledge management in Urmia University was under the average level. There was no significant difference between the faculty members’ point of view considering the ir scientific position and gender. Conclusion: Nowadays, considering the right usage of organizational knowledge and its application with modern management's implement such as knowledge management makes the organization to be in a competitive situation which in turn is a preliminary factor for success. Keywords: Knowledge, Knowledge Management, Organizational Climate, Faculty Members of Urmia University Address: Urmia University, Faculty of Engineering , Tel: (+98) 9149504370 Email : a.milan@urmia.ac.i r [1] MSc Of Information Science, Urmia University (Corresponding author) [2] MSc of Educational technology, Urmia university
0
0
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1612-2&slc_lang=en&sid=1
A.
DalaiMilan
علی
دلایی میلان
100319475328460012171
100319475328460012171
Yes
M.
Fereiduni
محمد
فریدونی
100319475328460012172
100319475328460012172
No