Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1393
11
1
gregorian
2015
2
1
12
11
online
1
fulltext
en
نقش یادگیری سازمانی بر پاسخگویی و عملکرد شغلی کارکنان درمانی
THE ROLE OF ORGANIZATIONAL LEARNING ON ACCOUNTABILITY AND JOB PERFORMANCE OF MEDICAL STAFF
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
نقش یادگیری سازمانی بر پاسخگویی و عملکرد شغلی کارکنان درمانی
محمد حسنی[1]*
تاریخ دریافت 19/07/1393 تاریخ پذیرش 10/09/1393
چکیده
پیشزمینه و هدف: ایجاد سازمانهای اثربخش و پاسخگو طی سالهای اخیر در اغلب کشورهای جهان موردتوجه کارگزاران بخش عمومی قرار گرفته است. در این میان درک اهمیت و کاربرد نقش یادگیری سازمانی میتواند بر این روند تأثیر بسزایی گذاشته و دولتها را در دسترسی به اهداف نظام یاری رساند. هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و تأثیر آن بر پاسخگویی و عملکرد کارکنان بیمارستان اشنویه هست.
مواد و روشها: پژوهش حاضر ازنظر روششناسی، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بیمارستان شهرستان اشنویه شامل 315 نفر در سال 1393 بود. حجم نمونه با توجه به جامعه آماری و بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، 180 نفر در نظر گرفته شد که کفایت حجم نمونه بر اساس توان آماری بالاتر از 8/0 و سطح معنیداری نزدیک به صفر در تجزیهوتحلیل فرضیهها مورد تأیید قرار گرفت. روش نمونهگیری، نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی است که بر اساس بخشها و نسبتها محاسبهشده از هر یک از طبقات متناسب با حجم جامعه آماری، تعداد نمونه هر یک از بخشها معین شد. برای جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامههای یادگیری سازمانی نیف و همکاران عملکرد شغلی پاترسون و پاسخگویی هاچوارتر و همکاران استفاده شد.
یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه حاکی از وجود روابط معنیدار در میان متغیر یادگیری سازمانی و پاسخگویی و یادگیری سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان بود.
بحث و نتیجهگیری: یادگیری سازمانی بر ارتقای عملکرد شغلی و پاسخگویی کارکنان درمانی مؤثر است و میتواند نقش پیشبینی کننده را برای این دو متغیر ایفا کند.
کلیدواژهها: یادگیری سازمانی، پاسخگویی، عملکرد شغلی
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره یازدهم، پیدرپی 64 ، بهمن 1393، ص 996-988
آدرس مکاتبه: گروه علوم تربیتی ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه، تلفن: 04433364500
Email: mhs_105@yahoo.com
[1] دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه (نویسنده مسئول)
The role of organizational learning on accountability and job performance of medical staff
Hassani M[1]*
Received: 1 Oct , 2014 Accepted: 1 Dec , 2014
Abstract
Background & Aims: Establishing accountable and effective organizations has recently attracted attention of public agents in many countries. Realizing the importance and utilization of the organizational learning role can make tremendous impact on this process and, it can help the governments to attain the goals of the system. The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational learning and accountability as well as job performance among staff of Oshnaviyeh hospital.
Materials & Methods: In terms of research methodology, this study is descriptive and correlational. The statistical population includes all staff of Oshnaviyeh hospital 315 employee in 2014. According to Krejcie and Morgan table, 180 employees were selected as study sample and appropriateness of sample size was confirmed according to statistical power (greater than .8) and significance level (near 0) in hypotheses analysis. Sampling method was stratified random sampling meaning respondents were chosen randomly and in proportionate manner regarding number of the employees of each ward.
Results: Results of correlation analysis and multiple regressions revealed that the relationship between the variables of organizational learning, accountability, organizational learning and job performance were significant.
Conclusion: Organizational Learning is an effective factor to improve the job performance and accountability for medical staff it could serve as predictor for those variables, too.
Keywords: Learning, Organizational Learning (OL), Accountability, Job performance
Address: Department of Education, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University
Tel:(+98) 4433364500
Email: mhs_105@yahoo.com
[1]Department of Educational Management, University of Urmia, Iran (Corresponding Author)
یادگیری سازمانی, پاسخگویی, عملکرد شغلی
Learning, Organizational Learning (OL), Accountability, Job performance
996
988
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-321-2&slc_lang=en&sid=1
mohammad
Hassani
محمد
حسنی
mhs_105@yahoo.com
100319475328460015194
100319475328460015194
Yes
Urmia University
دانشگاه ارومیه