Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
13
6
online
1
fulltext
en
بررسی و مقایسه ادراک کارآموزان مامایی از اثربخشی شیوههای آموزشی یادگیری مبتنی بر تیم و آموزش مرسوم (سخنرانی) در زمینه مراقبتهای کودکان
A STUDY ON THE MIDWIFERY STUDENT’S PERCEPTION OF THE CHILDREN’S CARE COURSE BY USING TEAM-BASED LEARNING IN COPARISON WITH CONVENTIONAL LEARNING
آموزش علوم پزشکی
آموزش علوم پزشکی
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: ممکن است استفاده از شیوههای نوین آموزشی در افزایش سطح آگاهی، علاقهمندی و ادراک دانشجویان تأثیرگذار باشد. لذا برای ارزیابی این فرضیه مطالعه حاضر در نظر دارد تا نقش دو روش آموزشی یادگیری مبتنی بر تیم (TBL) و روش آموزش سنتی را بر سطح ادراک دانشجویان مامایی از مراقبتهای کودکان موردبررسی قرار دهد.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه شبه تجربی است که بر روی دانشجویان دوره کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 93 - 1392 صورت پذیرفت. دانشجویان بهطور تصادفی به دو روش آموزشی مبتنی بر تیم و یا روش سنتی مرسوم در کارآموزی بهداشت مادر و کودک تحت تعلیم قرار گرفتند. سپس ادراک کارآموزان مامایی در مورد اثربخشی دو روش مذکور مورد مقایسه قرار گرفت.
یافتهها: ادراک دانشجویان در خصوص سازماندهی و برنامهریزی واحد درسی، مهارتهای ارتباطی و چگونگی ارتباط مدرس با دانشجو، نحوه ارائه تکالیف، برگزاری آزمونها و ارزشیابی، روشهای آموزشی و کمکآموزشی تکمیلی، نتایج حاصل از دوره آموزشی، تلاش و مشارکت وی در دوره آموزشی و مؤثر بودن روش آموزشی در روش TBL بهتر از روش آموزشی سخنرانی بود (05/0>p).
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر به نظر میرسد در روش آموزشی TBL، ادراک کارآموزان از شیوههای آموزشی در زمینه مراقبتهای کودکان بهتر از روش سخنرانی است.
Background & Aims: Applying novel educational techniques could enhance student’s motivation, and it can affect their understanding in a course subject. Therefore to examine this hypothesis, the current study aimed to examine and analyze the effects of the team based learning, and the conventional learning methods on the midwifery student’s perception of the children’s care course.
Material & Methods: The current study is a semi-empirical research conducted on the undergraduate midwifery students of the Urmia University of Medical Science during 1392-93 (2013-2014). Students, randomly, are taught in two different categories of the team based learning and conventional learning methods during their training courses. The students’ perception of the children’s care course under team based learning was compared with their perception in the conventional learning group.
Results: The students’ perception of the course work planning and organising, communication skills and relationship between the students and instructor, assignment presentation, examinations and evaluations, learning and supplementary learning methods, results of the course, students effort and participation in the course and effectiveness of the course in Team Based Learning method (TBL) was better (P
آموزش, یادگیری مبتنی بر تیم, آموزش سخنرانی, ادراک دانشجویان
Education, Team Base learning, Lecture Base Learning, Students’ Perception
525
534
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1550-1&slc_lang=en&sid=1
hamidolah
bahador
حمیدالله
بهادر
دانشجوي کارشناسي ارشد آموزش پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ا
100319475328460017072
100319475328460017072
No
Iran University of Medical Science, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Aram
Feizi
آرام
فیضی
100319475328460017073
100319475328460017073
No
School of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
mahrokh
nabizadeh
ماهرخ
نبی زاده
100319475328460017074
100319475328460017074
Yes
School of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران (نویسنده مسئول)