Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1394
4
1
gregorian
2015
7
1
13
4
online
1
fulltext
en
تأثیر اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری
THE EFFECT OF IMPLEMENTING COMPETENCY BASED EDUCATION MODEL ON NURSING STUDENTS’ COMMUNICATION SKILLS
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
تأثیر اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری
تاریخ دریافت 22/01/1394 تاریخ پذیرش 30/03/1394
چکیده
پیشزمینه و هدف: مهارتهای ارتباطی محور تمام اقدامات بالینی و سنگ بنای مراقبت مطلوب توصیف شده است و نقش مهمی در حوزه سلامت دارد. لذا ارتقاء مهارتهای ارتباطی دانشجویان، کارآمدی نظام آموزشی را افزایش میدهد. در همین راستا یکی از الگوهای نوین آموزشی که در آن رسیدن به عملکرد مطلوب در نقش بالینی موردنظر است، الگوی آموزشی مبتنی بر شایستگی میباشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان ترم 8 پرستاری بود.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پسآزمون میباشد که در آن 34 نفر از دانشجویان ترم 8 پرستاری که شرایط ورود به مطالعه را داشتند بهصورت تمام شماری در دو گروه کنترل و مداخله انتخاب شدند. دوره کارآموزی برای دانشجویان گروه کنترل براساس الگوی آموزش مرسوم و برای دانشجویان گروه مداخله براساس الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی اجرا گردید. جهت ارزیابی مهارتهای ارتباطی دانشجویان از پرسشنامه خود گزارشی با مقیاس لیکرتی استفاده گردید. دادههای جمعآوریشده پس از واردکردن در نرمافزار SPSS(19) با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی کای دو، تی مستقل و من ویتنی تجزیهوتحلیل گردید.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد، میانگین نمرات دانشجویان در مهارتهای ارتباطی، بعد از اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بیشتر بود که این تفاوت ازنظر آماری معنادار بود (007/0 P =).
بحث و نتیجهگیری: الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بیش از الگوی مرسوم منجر به ارتقاء مهارتهای ارتباطی دانشجویان گردید؛ بنابراین پیشنهاد میشود با بهرهجویی از این الگوی آموزشی، کارایی و اثربخشی دورههای آموزش بالینی ارتقاء یابد.
کلیدواژهها: الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی، مهارتهای ارتباطی، دانشجویان پرستاری، ارومیه
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره چهارم، پیدرپی 69، تیر 1394، ص 337-328
آدرس مکاتبه: ارومیه، کیلومتر 11 جاده سرو، پردیس نازلو، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تلفن: 4-32754961-044
Email: hemmatma@yahoo.com
مقاله حاضر برگرفته از پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش پرستاری میباشد.
THE EFFECT OF IMPLEMENTING COMPETENCY BASED EDUCATION MODEL ON NURSING STUDENTS’ Communication Skills
Received: 11 Apr , 2015 Accepted: 20 June , 2015
Abstract
Background & Aims: Communication skills are the cornerstone of the entire adequate clinical measures and have an important role in health sector. Therefore, educating communication skills to the students improve the efficiency of the education system. In this regard, Competency-Based Education Model (CBEM) is a new educational model that aims to reach desired clinical role. This study aims to determine the effect of implementing competency-based education model on nursing students’ communication skills in Urmia Medical Sciences University.
Materials & Methods: In this quasi-experimental study with post-test design 34 senior nursing students, who met the inclusion criteria, were selected through census and divided into two groups as control and experimental. The control group received traditional education and the experiment group received competency-based education for their coronary care unit course. The students’ communication skills score were measured through a researcher-made data collecting instrument (self-report questionnaire with likert rating scale). The collected data was analyzed by SPSS (19) software using descriptive and inferential statistics (Kolmogorov-Smirnov, Chi square and independent t-test).
Results: The results indicate that communication skills of students in the experimental group was significantly higher than students in the control group (P=0.007).
Conclusion: CBEM better than the conventional model improves the students’ communication skills. Therefore, it is suggested to improve the efficiency and the effectiveness of clinical courses by taking advantage of this educational.
Key Words: Competency-Based Education Model, Communication Skills, Nursing Students, Urmia
Address: School of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
Tel: (+98)4432754961-4
Email: hemmatma@yahoo.com
الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی, مهارتهای ارتباطی, دانشجویان پرستاری, ارومیه
Competency-Based Education Model, Communication Skills, Nursing Students, Urmia
328
337
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1328-4&slc_lang=en&sid=1
Amin
Soheili
امین
سهیلی
Soheili.a1991@gmail.com
100319475328460015052
100319475328460015052
No
MSc in Nursing Education, School of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
Masoumeh
Hemmati Maslakpak
معصومه
همتی مسلک پاک
hemmatma@yahoo.com
100319475328460015053
100319475328460015053
Yes
دانشیار گروه پرستاری، مرکز تحقیقات چاقی مادر و کودک، عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)
دانشیار گروه پرستاری، مرکز تحقیقات چاقی مادر و کودک، عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)
Yousef
Mohamadpour
یوسف
محمدپور
Soheili.a1991@gmail.com
100319475328460015054
100319475328460015054
No
Candidate of PhD in Medical Education, Shahid-Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
Hamidreza
Khalkhali
حمیدرضا
خلخالی
Soheili.a1991@gmail.com
100319475328460015055
100319475328460015055
No
Associate Professor, Dept. of Biostatistics, School of Paramedic, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشیار گروه آمار حیاتی، عضو هیأت علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
Alireza
Rahmani
علیرضا
رحمانی
Soheili.a1991@gmail.com
100319475328460015056
100319475328460015056
No
Nursing Instructor, Dept. of Medical-Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
مربی گروه پرستاری، عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه