Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1389
9
1
gregorian
2010
12
1
8
4
online
1
fulltext
en
بررسی مقایسهای تأثیر دورههای آموزشی کوتاهمدت حضوری و غیرحضوری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان
A COMPARATIVE SURVEY ON EFFECTS OF FACE TO FACE AND DISTANCED SHORT TERM TRAINING COURSES ON STAFF’S PSYCHOLOGICAL EMPOWERMENT
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
بررسی مقایسهای تأثیر دورههای آموزشی کوتاهمدت حضوری و غیرحضوری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان ناصر ناستی زایی ٭ [1] ، مهدیه هزاره مقدم [2] : تاریخ دریافت25/4/89 تاریخ پذیرش 3/8/89 چکیده پیش زمینه و هدف: یکی از اقداماتی که سازمانها برای تجدید حیات و نوآفرینی در برابر تحولات محیطی و به منظور توانمندسازی کارکنان خود میاندیشند برنامهریزی، اجرا و ارزشیابی برنامههای آموزشی کوتاهمدت حضوری و غیرحضوری میباشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مقایسه تأثیر دورههای آموزشی کوتاهمدت حضوری و غیرحضوری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان انجام گرفت. مواد و روش کار: تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی بوده که تعداد60 نفر از مدیران و معاونان مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان زابل، در دوره سه روزه رهبری آموزشی که در اسفندماه 1388 در آن شهرستان برگزار گردید، شرکت داشتند و به عنوان نمونه آماری در دو گروه کنترل (آموزش به شیوه غیرحضوری) و آزمون (آموزش به شیوه حضوری) مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها در این مطالعه شامل فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر(1996) بود که به بررسی 5 بعد احساس معناداری، خودکار آمدی، تأثیر، اعتماد و خودمختاری میپرداخت. پرسشنامهها در دو مرحله، قبل و دو هفته بعد از آموزش تکمیل شدند. در ضمن برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از آزمون تی برای گروههای مستقل با کمک نرمافزار کامپیوتری SPSS14 استفاده شده است. یافتهها: دوره آموزشی کوتاهمدت حضوری نسبت به دوره آموزشی کوتاهمدت غیرحضوری در توانمندسازی روانشناختی کارکنان مؤثرتر میباشد. بحث و نتیجهگیری: با وجود برتری آموزشهای کوتاهمدت حضوری نسبت به آموزشهای کوتاهمدت غیر حضوری بر توانمندی روانشناختی کارکنان، نمیتوان از این نکته غافل شد که شرط اصلی توانمندسازی کارکنان، آموزش میباشد و ناکارآمدی آموزشهای کوتاهمدت غیرحضوری نیازمند آسیب شناسی است. کلید واژه ها : توانمندسازی روان شناختی، آموزش های کوتاه مدت، دوره حضوری و غیر حضوری فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هشتم، شماره چهارم، زمستان 1389، ص 265-254 آدرس مکاتبه: دانشگاه سیستان و بلوچستان تلفن: 9151902047 (98+) Email: n_nastie1354@yahoo.com 1 دانشجوی دوره دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه تهران و مربی دانشگاه سیستان و بلوچستان (نویسنده مسؤل) 2 کارشناس دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
A COMPARATIVE SURVEY ON EFFECTS OF FACE TO FACE AND DISTANCED SHORT TERM TRAINING COURSES ON STAFF’S PSYCHOLOGICAL EMPOWERMENT
Nastiezaie N* , Hezare Mogadam M
Received: 16 July, 2010 Accepted: 25 Oct, 2010
Abstract
Background & Aims: Any organization tries to revitalize its staff by preparing face to face and distanced short term training courses. Thus, the present study aimed to compare the effects of such courses on staff’s psychological empowerment.
Materials & Methods: This pseudo-experimental research study covered 6o managers and chancellors of different educational degrees in Zabol that participated in a three-day leadership development training course in March 2010. The samples were divided into two groups: a control group (distanced training) and an examination group (face to face training). Data collection tool was demographic information from Spritzer's psychological empowerment standard questionnaire about the feeling of meaningfulness, competency, impact, trust and self-determination. Questionnaires were completed in two groups by all samples in two phases, before and two weeks after the course. The data were analyzed using t-test for independent groups by SPSS software.
Results: Face to face training course is more effective in psychological empowerment than distanced training course.
Conclusion: According to the results face to face training course is more effective, however we cannot neglect the fact that the main reason for such courses is mere training. So it seems necessary to look for the reasons of ineffectiveness in short-term distanced training.
Keywords: Psychological empowerment, Short-term training, Face to face and distanced training
Address: Sistan and Baluchestan University, Sistan and Baluchestan, Iran
Tel: (+98)9151902047
E-mail: n_nastie1354@yahoo.com
0
0
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-104&slc_lang=en&sid=1
N.
Nastiezaie
ناصر
ناستی زایی
1003194753284600340
1003194753284600340
Yes
M.
Hezare Mogadam
مهدیه
هزاره مقدم
1003194753284600341
1003194753284600341
No