Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
13
9
online
1
fulltext
en
تأثیر اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بر عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبتهای ویژه قلبی
THE EFFECT OF IMPLEMENTING COMPETENCY BASED EDUCATION MODEL ON NURSING STUDENTS’ CLINICAL PERFORMANCE IN CORONARY CARE UNIT
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
تاریخ دریافت 20/03/1394 تاریخ پذیرش 15/05/1394
چکیده
پیشزمینه و هدف: جهت ایجاد تحول در آموزش پرستاری، بهرهگیری از الگوهای نوین آموزشی ضروری مینماید، در همین راستا یکی از الگوهای نوین آموزشی که در آن رسیدن به عملکرد مطلوب بالینی مدنظر است، الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی میباشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بر عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری کارآموز در بخش مراقبتهای ویژه قلبی بود.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع شبه تجربی با طرح پسآزمون بود که در آن 34 نفر از دانشجویان ترم 8 پرستاری که شرایط ورود به مطالعه را داشتند بهصورت تمام شماری انتخاب و به دو گروه مداخله (18 نفر) و کنترل (16 نفر) تقسیم شدند. دوره 4 هفتهای کارآموزی پرستاری مراقبتهای ویژه قلب برای دانشجویان گروه کنترل بر اساس الگوی آموزش مرسوم و برای دانشجویان گروه مداخله نیز بر اساس الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی اجرا شد. جهت ارزیابی عملکرد بالینی دانشجویان از 3 ابزار جمعآوری دادهها (چکلیست بررسی عملکرد بالینی، پرسشنامه خود گزارشی و آزمون چندگزینهای) استفاده گردید. دادههای جمعآوریشده پس از واردکردن در نرمافزار SPSS(16) با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تی مستقل و من ویتنی) تجزیهوتحلیل گردید.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که عملکرد بالینی دانشجویان گروه مداخله که دوره خود را بر اساس الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی سپری نمودند، هم ازنظر عملکرد بالینی اختصاصی (001/0P
Received: 10 Jun, 2015 Accepted: 6 Aug, 2015
Abstract
Background & Aims: To make a development in nursing education, it’s necessary to evaluate the processes of the clinical education and become informed about modern executive models. In this regard, Competency Based Education Model (CBEM) is a new educational model that aims to reach desired clinical role. This study aims to determine the effect of implementing competency-based education model on nursing students’ clinical performance in Coronary Care Unit (CCU).
Materials & Methods: In this quasi-experimental study with post-test design 34 senior nursing students, who met the inclusion criteria, were selected through census and divided into two groups as control and experimental. The control group received conventional education and the experiment group received competency based education for their CCU course. The students’ clinical performance score was measured through 3 researcher-made data collecting instrument (clinical performance assessment checklist, self-report questionnaire and multiple choice test). The collected data was analyzed by SPSS (16) software using descriptive and inferential statistics (Chi-square, independent t-test and Mann-Whitney U test).
Results: The results indicated that clinical performance of students in the experimental group was significantly higher than students in the control group both in terms of specific clinical performance (P
الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی, عملکرد بالینی, دانشجویان پرستاری
Competency-Based Education Model, Clinical Performance, Nursing Students
728
738
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1328-6&slc_lang=en&sid=1
Amin
Soheili
امین
سهیلی
Soheili.a1991@gmail.com
100319475328460017312
100319475328460017312
No
MSc in Nursing Education, School of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran (Corresponding Author)
کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)
Masoumeh
Hemmati maslak
معصومه
همتی مسلک پاک
Soheili.a1991@gmail.com
100319475328460017313
100319475328460017313
Yes
Associate Professor, Dept. of Nursing Medical-Surgical, School of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشیار گروه پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
Yousef
mohammadpour
یوسف
محمدپور
Soheili.a1991@gmail.com
100319475328460017314
100319475328460017314
No
Candidate of PhD in Medical Education, Shahid-Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری آموزش پزشکی، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
Hamidreza
Khalkhali
حمیدرضا
خلخالی
Soheili.a1991@gmail.com
100319475328460017315
100319475328460017315
No
Associate Professor, Dept. of Biostatistics, School of Paramedic, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشیار گروه آمار حیاتی، عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
Alireza
Rahmani
علیرضا
رحمانی
Soheili.a1991@gmail.com
100319475328460017316
100319475328460017316
No
Nursing Instructor, Dept. of Medical-Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
مربی گروه پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه