Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
14
4
online
1
fulltext
en
برنامه آموزشی رفتار مراقبتی و درک بیماران از مراقبت دانشجویان پرستاری در بخشهای عمومی
THE RELATIONSHIP BETWEEN CARING BEHAVIOR EDUCATIONAL PROGRAM AND PATIENT’S PERCEPTION OF NURSING STUDENT CARE IN GENERAL WARDS
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
تاریخ دریافت 16/12/1394 تاریخ پذیرش 20/02/1395
چکیده
پیشزمینه و هدف: مراقبت بهعنوان یک مفهوم چند بعدی در پرستاری میتواند از طریق آموزش ارزشهای اصلی واقعیت یابد. اغلب بیماران، کیفیت خدمات ارائهشده را بر اساس درک خود از مراقبت ارزیابی مینمایند، لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی رفتار مراقبتی بر درک بیماران از مراقبت پرستاری انجام شد.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر مطالعه مداخلهای آموزشی و نیمه تجربی بوده که در نیمسال دوم تحصیلی سال 93-92 در دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام شد. 55 دانشجوی سال 3 و 4 بهطور تصادفی به دو گروه مداخله (n=29) و کنترل (n=26) تقسیم شدند. برنامه آموزشی رفتار مراقبتی برای گروه مداخله در طول کارآموزی بخشهای داخلی و جراحی اجرا و گروه کنترل آموزش معمول را دریافت نمودند. بعد از گذشت روز دوم از شروع کارآموزی، به ازای هر دانشجو 3 بیمار و در طی 2 روز مراقبت مداوم از یک بیمار سطح درک بیماران در هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مطالعه با ابزار CBM موردبررسی قرار گرفت. دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار SPSS-21 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که درک بیماران از رفتار مراقبتی دریافت شده دانشجویان پرستاری در قبل و بعد از مداخله آموزشی به ترتیب الویت رفتار حرفهای، رویکرد حرفهای، ارتباط، همدلی و احترام بوده است. در گروه مداخله در هر پنج حیطه رفتار مراقبتی بعد از اجرای برنامه آموزشی افزایش میانگین (p=.0001). در گروه کنترل درک بیماران نسبت به رفتار مراقبتی دریافت شده دانشجویان در طی مطالعه، پسرفت داشته است اما با این وجود ازنظر آماری معنیدار نبوده است (p=.83).
بحث و نتیجهگیری: درک بیماران از مراقبتهای دریافت شده دانشجویان پرستاری در محیطهای بالینی، میتواند در توسعه آموزشهای علمی و عملی آنان نقش مهمی داشته باشد.
Received: 6 March, 2016 Accepted: 9 May, 2016
Abstract
Background & Aims: Caring as a multidimensional concept can be occurred according to teaching main values. This study was performed to assess the effect of caring behavior educational program on patient’s perception of caring.
Materials & Methods: This was a semi-experimental and educational trial that was performed on junior nursing students (n=55) in Abadan School of Medical Sciences in 2014. The participants were divided into two groups of case (n=29) and control (n=26) randomly. The caring behavior educational program was conducted for case group during medical surgical clinical course, but the control group doesn’t receive any educational plan. After two days, 3 patients were assigned for each student, and the patient perception during continuing care for two days was assessed with CBM tool before and after the study for the two groups. The collected data was analyzed with SPSS-21.
Results: There was a mean rising in 5 scope of caring behavior in case group after the study (p=0/0001). In control group, the patient perception of caring behavior plan that provided by the students, was decreased, but it was not significant statically (p=0/83).
Conclusion: The patient perception of received nursing care that providing by the students in clinical environment can play an important role in scientific and clinical education development.
رفتار مراقبتی, برنامه آموزشی, رفتار مراقبتی, دانشجویان پرستاری, درک بیماران از مراقبت
Educational program,caring behavior,nursing student,patient perception of care,
361
370
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1790-1&slc_lang=en&sid=1
saeedeh
elhami
سعیده
الهامی
s_elhami@yahoo.com
100319475328460023385
100319475328460023385
Yes
Abadan faculty of medical sciences
ربی، کارشناس ارشد آموزش پرستاری داخلی جراحی، دانشکده علوم پزشکی آبادان (نویسنده مسئول)
Khadijeh
Moradbeigi
خدیجه
مرادبیگی
khadijehmoradbeygi@yahoo.com
100319475328460023386
100319475328460023386
No
Abadan faculty of medical sciences
دانشکده علوم پزشکی آبادان
Hojat
Zareh Hoshyari Khah
حجت
ذره هوشیاری خواه
mrHzKh@yahoo.com
100319475328460023387
100319475328460023387
No
Abadan faculty of medical sciences
دانشکده علوم پزشکی آبادان
Nasim
Hatefi Moadab
نسیم
هاتفی مؤدب
n_moadab@yahoo.com
100319475328460023388
100319475328460023388
No
Abadan faculty of medical sciences
دانشکده علوم پزشکی آبادان
Bahman
Cheraghian
بهمن
چراغیان
Cheraghian2000@yahoo.com
100319475328460023389
100319475328460023389
No
Ahvaz University of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
Zeinab
Sharifi
زینب
شریفی
zsharifi.84@gmail.com
100319475328460023390
100319475328460023390
No
Ahvaz University of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز