Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
14
4
online
1
fulltext
en
ارزیابی سؤالات چندگزینهای پایانترم دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
EVALUATION OF THE NURSING STUDENTS FINAL EXAM MULTIPLE-CHOICE QUESTIONS IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES
آموزش علوم پزشکی
آموزش علوم پزشکی
پژوهشي
Research
تاریخ دریافت 16/11/1394 تاریخ پذیرش 20/01/1395
چکیده
پیشزمینه و هدف: یکی از روشهای متداول در ارزیابی دانشجویان استفاده از آزمونهای چندگزینهای و بهطور رایج آزمونهای چهارگزینهای هست. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان رعایت شاخصهای امتحانات چندگزینهای پایانترم دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1393 میباشد.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی میباشد که بهصورت مقطعی در سال 1393-94 بر روی 705 نمونه از سؤالات چندگزینهای پایانترم اعضاء هیئتعلمی گروه پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه انجام گرفته است. کلیه سؤالات ازنظر تاکسونومی بلوم در سه سطح تاکسونومی یک (دانش و فهم)، دو (کاربرد و آنالیز) و سه (ترکیب و ارزشیابی) موردبررسی قرار گرفتند. برای محاسبه شاخصهای سؤالات از فرمولهای ضریب دشواری و ضریب تمیز استفاده گردید. ساختار آزمون نیز با استفاده از چکلیست بررسی سؤالات چندگزینهای میلمن تحلیل گردید.
یافتهها: در مطالعه حاضر 705 سؤال موردبررسی قرار گرفت که گروه داخلی – جراحی بیشترین تعداد سؤالات را به خود اختصاص میداد. اکثر سؤالات (6/84 درصد) دارای تاکسونومی یک بودند. اکثر سؤالات موردبررسی دارای ضریب دشواری خیلی سخت بودند (332 سؤال) و در میان دروس بررسیشده داخلی – جراحی 3 دارای بیشترین دشواری بود (42/61 درصد) و درس پرستاری مادران و نوزادان (2) دارای کمترین سختی بود (10 درصد). در رابطه با ضریب تمیز سؤالات اکثر سؤالات دارای ضریب تمیز متوسط بودند (36/29 درصد) و در میان دروس بررسیشده پرستاری بیماریهای روان (1) دارای بهترین ضریب تمیز بود. اکثر سؤالات (1/84 درصد) دارای ساختار مناسب بودند.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که سؤالات موردبررسی ازلحاظ تاکسونومی بلوم، ضریب دشواری و ضریب تمیز در شرایط مطلوب نبوده و نیازمند برنامهریزی مسئولان مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برای آموزش و توانمندسازی اساتید در زمینههای ذکرشده میباشد.
Received: 6 Feb, 2016 Accepted: 9 Apr, 2016
Abstract
Background & Aims: One of the common methods of student assessment tests is using multiple choice and four-choice tests. The aim of this study was to observe the parameters of nursing student’s summative multiple-choice exams in the Urmia University of Medical Sciences in 2014.
Materials & Methods: This descriptive cross-sectional study was carried out on a sample of 705final exam multiple-choice questions at the Faculty of Nursing and Midwifery in 2014-15. All questions evaluated in three levels of Bloom's Taxonomy one (knowledge and understanding), two (Application and Analysis), and three (synthesis and evaluation). Formulas were used to calculate the indices of questions difficulty coefficient and discrimination coefficient. The structure of tests was analyzed by using the Mailman multiple-choice checklist.
Results: Out of 705 questions which were examined in this study, the majority belonged to the Department of Medical-Surgical. Most questions (84/6 percent) had one taxonomy level. Considering difficulty index, most of the questions (332 items) were very difficult, and among the studied subjects, Medical-Surgical 3 was the most difficult (61/42 percent) and obstetric nursing (2) was the least difficult (10 percent). Related to the discrimination index, majority of questions had average discrimination coefficient (29/36 percent) and among the subjects studied mental illnesses nursing (1) had the best coefficient. Most questions (1.84 per cent) had appropriate structure.
Conclusion: This study showed that based on Bloom's Taxonomy, difficulty coefficient and discrimination coefficient wasn’t in good condition in the Nursing Faculty of Urmia University of Medical Sciences, and it requires further planning by Medical Education Development Center.
آزمونهای چندگزینهای, تاکسونومی, چکلیست میلمن, آموزش پرستاری, ضریب دشواری, ضریب تمیز
Multiple choice tests, Taxonomy, Mailman checklist, Nursing education, Difficulty index, Discrimination coefficient
291
299
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-68-3&slc_lang=en&sid=1
Rahim
Baghaei
رحیم
بقائی
100319475328460023351
100319475328460023351
No
PhD of Hospital management, Patient safety research center, School of Nursing and Midwifery, Urmia
دانشگاه دعلوم پزشکی ارومیه
ژاله
نادری
rbaghaei2001@yahoo.com
100319475328460023352
100319475328460023352
No
School of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Sciences, Urmia
دانشگاه دعلوم پزشکی ارومیه
Shamsedin
Shams
شمس الدین
شمس
100319475328460023353
100319475328460023353
No
School of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Sciences, Urmia
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
Aram
Feizi
آرام
فیضی
100319475328460023354
100319475328460023354
No
Patient safety research center, School of Nursing and Midwifery, Urmia
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
davood
Rasouli
داود
رسولی
100319475328460023355
100319475328460023355
Yes
PhD candidate of medical education, School of medical education, Shahid Beheshty University of Medical
دانشکده آموزش علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (نویسنده مسئول)