Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1395
5
1
gregorian
2016
8
1
14
5
online
1
fulltext
en
عوامل مؤثر بر شکاف بین دانش نظری و عملی از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستان امام رضا (ع) و دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در سال 1394
FACTORS AFFECTING THE GAP BETWEEN THE THEORETICAL AND PRACTICAL KNOWLEDGE FROM THE PERSPECTIVE OF THE NURSES IN IMAM REZA HOSPITAL AND NURSING STUDENTS IN NURSING AND MIDWIFERY SCHOOL IN KERMANSHAH, 2015
آموزش علوم پزشکی
آموزش علوم پزشکی
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: شکاف بین دانش نظری و عمل، زمینه چالش در خدمات ارائهشده بالینی را فراهم نموده و این خدمات را با انتقاداتی مواجه ساخته است. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین عوامل مؤثر بر شکاف بین دانش نظری و خدمات بالینی پرستاری در سال 1394 انجام شد.
مواد و روش کار: مطالعه توصیفی حاضر بر روی 375 نفر (شامل 217 پرستار و 158 دانشجوی پرستاری) در بیمارستان امام رضا (ع) و دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه در سال 1394 انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته شامل دو قسمت مشخصات دموگرافیک و عوامل مؤثر بر شکاف دانش نظری و عملی بود. دادههای جمعآوریشده توسط نرمافزار SPSS نسخه 16 و آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین کلی شکاف بین دانش نظری و عملی 22/11±67/51 (بر مبنای 100) گزارش شد که در محدوده تأثیر زیاد بود. کمبود پرستار (28/84)، حمایت از طرف سرپرستار (62/77) و مناسب نبودن تسهیلات رفاهی (67/73) از دیدگاه پرستاران و سبک آموزش مربیان بالینی (21/88)، کمبود پرستار (84/78) و بهروز نبودن دانش پرستاری (14/73) از دیدگاه دانشجویان پرستاری بهعنوان مهمترین عوامل مؤثر بر شکاف بین دانش نظری و عملی شناخته شد.
نتیجهگیری: بین دانش نظری و عملی شکاف عمیقی وجود دارد لذا بهمنظور برطرف نمودن این شکاف پیشنهاد میگردد دو بعد آموزشی و بالینی اصلاح گردد. در بعد آموزشی ضمن اصلاح سبک آموزش بالینی، از مربیانی کارآزموده و مجرب استفاده شود و در حیطهی بالینی، ضرورت بهکارگیری نیروهای پرستاری بیشتر، افزایش بعد حمایتی از جانب مدیران پرستاری و سرپرستاران وجود دارد.
Background& Aims: The gap between theoretical knowledge and practice provided challenges in a critical way in clinical services. Therefore, current study aimed to determine the factors affecting the gap between knowledge and practice in 2015.
Materials & Methods: This descriptive study was conducted on 375 people (217 nurses from Imam Reza hospital, and 158 nursing students from Kermanshah University of Medical Sciences) in 2015. The data collection tool was a researcher made questionnaire consisted of 23 questions about the factors affecting the gap between knowledge and practice. Pearson correlation and t-test were employed to analyze the collected data using SPSS 16 software.
Results: Total average of the gap between theoretical knowledge and clinical nursing services was reported 51.67±11.22 (based on 100 points) that was in the range of high. Shortage of nurses (84.28), support from head nurse (77.62) and lack of adequate facilities (73.67) from the perspective of nurses, and clinical instructors teaching style (88.25±17.09), shortage of nurses (79.18) and lack of updated knowledge of nursing (31.73) from the perspective of nursing students was reported to be as the most important factors influencing the gap between theoretical learning and clinical nursing services.
Conclusion: There is a high gap between theoretical learning and clinical nursing services, therefore in order to fill this gap it is recommended to amend both educational and clinical aspects. In educational aspect, clinical education style should be reformed and also experienced coaches should be used. In clinical aspect, it is necessary to employ more nurses and to support nursing managers and head nurses.
پرستاری, خدمات بالینی, شکاف نظری-عملی
Nursing, Clinical services, Theory-practice gap
455
464
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2000-1&slc_lang=en&sid=1
Mohammad Mehdi
Mohammadi
محمد مهدی
محمدی
mehdi20.mohamadi@gmail.com
100319475328460017151
100319475328460017151
No
Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
Shima
Parandin
شیما
پرندین
shima23.parandin@gmail.com
100319475328460017152
100319475328460017152
Yes
, Islamic Azad University, Eslam Abad Gharb, Iran (Corresponding author)
واحد اسلام آباد غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آباد غرب، ایران. (نویسنده مسئول)