Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1395
10
1
gregorian
2017
1
1
14
10
online
1
fulltext
en
بررسی تأثیر کلاسهای آمادگی برای زایمان طبیعی بر خودکارآمدی در سازگاری با زایمان مادران باردار مراجعهکننده به پلیکلینیک حضرت فاطمه (س) تأمین اجتماعی و مراکز بهداشتی درمانی در شهرستان ارومیه در سال 1394
THE EFFECTOF ANTENATAL PREPARATION CLASSESS ON SELF-EFFICACY INCOPING WITH CHILDBIRTH IN PREGNANT WOMEN REFFERING TO FATEMEH POLYCLINIC, AND OTHER HEALTH CARE CENTERS IN URMIA IN 2015
مامایی
مامایی
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: افزایش دانش و آگاهی مادران باردار در مورد لیبر، زایمان و استراتژیهای سازگاری با درد زایمان حائز اهمیت بوده و بهطور مؤثر منجر به افزایش اطمینان، اعتمادبهنفس و خودکارآمدی زنان در طی لیبر و زایمان میشود. فلذا این مطالعه باهدف تعیین تأثیر کلاسهای آمادگی برای زایمان بر خودکارآمدی زایمان زنان باردار در سازگاری با زایمان طبیعی انجام شده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 150 زن باردار نخست زا در دو گروه کنترل و مداخله که بهطور تصادفی ساده انتخاب شدند انجام گردید. جهت آموزش گروه مداخله کلاسهای آمادگی برای زایمان برگزار شد. درحالیکه در گروه کنترل فقط مراقبتهای روتین به عمل آمد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه خودکارآمدی زایمان بود. دادهها قبل از مداخله در هفته 23-20 حاملگی و مجدداً در هفته 37 حاملگی و یک بار نیز در 72-24 ساعت بعد از زایمان از هر دو گروه پسآزمون گردآوری شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از نرمافزار آماری SPSS20 استفاده شد.
نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که اختلاف آماری معنیداری در گروه مداخله بلافاصله بعد از مداخله و بعد از زایمان (000/0= P) وجود داشته است درحالیکه این تفاوت در گروه کنترل معنیدار نبوده است.
نتیجهگیری: این مطالعه، مؤثر و کارآمد بودن برنامه آموزشی کلاسهای آمادگی برای زایمان را در افزایش خودکارآمدی زنان باردار در سازگاری با لیبر تأیید میکند. ازاینرو، استفاده از آن بهعنوان یک روش آموزشی مؤثر جهت آمادگی برای زایمان پیشنهاد میشود.
Background & Aims: Increasing knowledge and awareness of pregnant women about labor, delivery and postpartum pain coping strategies are important, and they can lead to the increasing of the reliability, confidence and self-efficacy in women during labor and delivery. Therefore, this study aimed to evaluate the effect of the childbirth preparation classes on self-efficacy in their coping strategies during childbirth in pregnant women.
Materials and Methods: This was a quasi- experimental study which was carried out on 150 nulliparous pregnant women. They were randomly divided to experimental & control groups. Mothers in experimental group were trained both theoretically and practically by intervention in 8 sessions, while those in control group received the routine care only. The data were collected by using demographic and childbirth self-efficacy questionnaires. In order to determine the self-efficacy, the childbirth self-efficacy questionnaire (CBSEI) was applied on pregnant women at 20-23 gestational ages, and at 37 weeks of pregnancy and 24-72 hours after delivery. Data were analyzed with SPSS version 20 software.
Results: The results showed a statistically significant difference between intervention and control groups (p =0.00).
Conclusion: This study confirms the effectiveness of the antenatal preparation for childbirth educational program on self-efficacy of pregnant women to cope with labor. Therefore, it is recommended to use this program as a teaching or complementary method in being prepared for childbirth.
سزارین, زایمان طبیعی, کلاسهای آمادگی برای زایمان, خودکارآمدی مادران باردار, سازگاری
Antenatal preparation for child birth, Caesarean section, Self–efficacy, Childbirth, Coping
859
866
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2026-1&slc_lang=en&sid=1
Parinaz
Alipour
پریناز
علیپور
parinaz.alipour@gmail.com
100319475328460020737
100319475328460020737
No
Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
Saeedeh
Alizadeh
سعیده
علیزاده
100319475328460020738
100319475328460020738
No
Master,s, Degree Student in Midwifery Counseling, Student Research Committee, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
Fatemeh
Moghaddam Tabrizi
فاطمه
مقدم تبریزی
fmtabrizi@gmail.com
100319475328460020739
100319475328460020739
No
Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran (Corresponding Author)
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
Hojjat
sayadi
حجت
صیادی
-
100319475328460020740
100319475328460020740
Yes
Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران