Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
15
6
online
1
fulltext
en
چالشهای محتوایی و اجرایی فراروی کوریکولوم دکتری پرستاری ایران: نگاهی منتقدانه مبتنی بر تکنیک دلفی
THE CHALLENGES OF NURSING DOCTORAL CURRICULUM IN IRAN: A CRITICAL LOOK BASED ON DELPHI TECHNIQUE
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: هرچند تربیت پرستاران در مقطع دکتری پیامدهای مثبت زیادی برای حرفه پرستاری و نظام مراقبت سلامت به دنبال داشته است، اما با توجه به پویا بودن نیازها در نظام سلامت و توسعه آموزش پرستاری؛ کوریکولوم دکتری پرستاری با چالشهایی روبهرو میباشد. لذا مطالعه حاضر باهدف بررسی چالشهای محتوایی و اجرایی فراروی کوریکولوم دکتری پرستاری از دید اعضای هیئتعلمی و دانشجویان دکتری پرستاری صورت گرفت.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع تکنیک دلفی کلاسیک تعدیل شده بود که در 3 دور و بهصورت تمام شماری روی کلیه دانشجویان دکتری پرستاری (29 نفر) و اعضای هیئتعلمی دارای مدرک دکتری پرستاری (17 نفر) دانشگاه علوم پزشکی تبریز از مهر 1395 تا خرداد 1396 انجام شد. در مرحله اول و دوم، برای استخراج گویههای پرسشنامه بدون ساختار اولیه و شناسایی تمهای اصلی، از تحلیل محتوی کیفی با رویکرد مرسوم استفاده گردید. مرحله سوم، آغاز بهکارگیری روشهای کمی بود که در این مرحله دادهها با استفاده از آمار توصیفی در نسخه 24 نرمافزار آماری SPSS مورد تحلیل واقع شدند.
یافتهها: نتایج در 4 حوزه آموزشی، پژوهشی، بالینی و مدیریتی اجرایی طبقهبندی گردید. اکثر اعضای هیئتعلمی و دانشجویان دکتری بیان داشتند که کوریکولوم دکتری پرستاری نسبت به نیازهای جامعه، نظام سلامت، حرفه پرستاری و حتی خود اساتید/فراگیران پاسخگو نمیباشد. دور شدن و غفلت از ماهیت اصلی مراقبت بالینی رشته پرستاری و پرداختن به مسائل نسبتاً حاشیهای، دیگر چالش جدی وارد بر کوریکولوم دکتری پرستاری میباشد.
بحث و نتیجهگیری: کوریکولوم دکتری پرستاری در ایران نیازمند بازنگری و اصلاح مجدد بر اساس نیازهای روز جامعه میباشد. لازمه تحقق این هدف، آسیبشناسی اساسی دوره، بررسی خلأها و نیازهای موجود در نظام سلامت، توجه به مسائل و مشکلات بالینی و مراقبتی سیستم بهداشتی درمانی کشور، ارزیابی کمی و کیفی سطوح مختلف آموزش پرستاری و در جایگاه بالاتر، مقطع دکتری پرستاری بهعنوان سکاندار وجهه حرفهای پرستاری، میباشد.
Background & Aims: Nursing Education in doctoral degree has many positive impacts for both the nursing profession and healthcare systems. However, due to the development of nursing education and the dynamic nature of community needs in terms of healthcare system, it is faced with challenges. Accordingly, this study aimed to determine the content and executive challenges of nursing doctoral curriculum based on Delphi technique.
Materials & Methods: This Delphi study was conducted in 3 rounds on 29 nursing doctoral students and 17 nursing faculty members in Tabriz University of Medical Sciences, Iran. Qualitative content analysis was applied to the data to summarize data, extract statements and identify main themes to develop the primary questionnaire in the first two rounds. In the third round, Data were quantified using descriptive statistics and data analysis was performed using the IBM SPSS software (version 24 SPSS, Chicago, IL).
Results: The findings of present study were classified in four categories: (1) education (2) research (3) clinical (4) administrative. The responsiveness of nursing doctoral curriculum to the needs of community, healthcare systems, nursing profession and even faculties/students themselves were considered as the biggest challenge. Moving away from the clinical environment and failure to improve the clinical competencies of nursing doctoral graduates were the other serious challenge of the nursing doctoral curriculum.
Conclusion: Major revision and reform of nursing doctoral curriculum were needed to fulfill the challenge of its responsiveness. Evidently, the officials of Iran board of nursing would benefit from taking into account the clinical issues and problems of current healthcare system, considering the underlying pitfalls of nursing doctoral programs and qualitative and quantitative evaluation of different levels of nursing education, particularly doctoral degree as the "prestigious pillar of profession".
کوریکولوم دکتری پرستاری, تکنیک دلفی, ایران
Nursing Doctoral Curriculum, Delphi Technique, Iran
424
439
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1328-15&slc_lang=en&sid=1
Mohammad Hasan
Sahebihag
محمدحسن
صاحبی حق
soheili.a1991@gmail.com
123
1111-2222-3333-4444
No
Medical Education Research Center, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
Assad Allah
Khadivi
اسدالله
خدیوی
soheili.a1991@gmail.com
345
1111-2222-3333-4444
No
Farhangian University, Tabriz, Iran
دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
Amin
Soheili
امین
سهیلی
soheili.a1991@gmail.com
2740363567
1111-2222-3333-4444
Yes
PhD Student in Nursing Education, School of Nursing & Midwifery, Student Research Committee, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran (Corresponding Author)
دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)
Golshan
Moghbeli
گلشن
مقبلی
soheili.a1991@gmail.com
2790399719
1111-2222-3333-4444
No
Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
Mohammad
Khaje Goudari
محمد
خواجه گودری
soheili.a1991@gmail.com
145
100319475328460021834
No
Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
Leyla
Valizadeh
لیلا
ولی زاده
soheili.a1991@gmail.com
74547
2145-7578-9986-7574
No
Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران