Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
15
12
online
1
fulltext
en
رفلکشن پیپر: ابزاری جهت بهبود فرایند یاددهی و یادگیری (نامه به سردبیر)
Reflection paper: A Tool to Improve Teaching and Learning process
آموزش علوم پزشکی
آموزش علوم پزشکی
مروری
Review article
رفلکشن (Reflection) به فارسی، بازاندیشی یا تأمل ترجمه شده است. در آموزش، رفلکشن به فرایندی اطلاق میشود که طی آن، افکار به عقب برمیگردند تا تفسیر و تحلیل شوند آغازگر این فرآیند یک واقعه یا یک موقعیت است و پیامد آن افزایش درک و آگاهی است. (1) گرچه اصطلاح رفلکشن بیشتر برای بررسی مقالات و شواهد آن استفاده میشود دیوید باود در کتاب خود به بیان استفاده از آن در یادگیری و آموزش میپردازد. وی رفلکشن را واژهای عمومی شامل ایدهها و فعالیتهای مهم میداند. (2) سندرز در مقاله خود با عنوان استفاده از رفلکشن در آموزش پزشکی، تأمل را یک فرآیند فراشناختی میداند که قبل، حین و یا بعد از موقعیتها رخ میدهد و هدف آن افزایش درک ما از خود (Self) و موقعیت است، بهطوریکه در موقعیت مشابه آینده آگاهانهتر با آن روبرو شویم (1). و گانیه بر این اعتقاد است که در فراشناخت (Metacognition)، پردازش درونی از راهبردهای شناختی برای نظارت و کنترل فرایند یادگیری استفاده میکند (3). نرمند و همکاران، اثر رفلکشن پیپر بر درک دانشجویان از دوره (AIS Course) را بررسی نموده و نتیجه گرفته که اثر انگیزشی مثبتی بر یادگیری آنان از دوره مذکور داشته است. (4) هاتون در طی پژوهش خود، یک چارچوب را برای انواع رفلکشن جهت آموزش معلمان ارائه میدهد. (5) یکی از ابزارهای انجام این کار، نوشتن گزارش بازاندیشی میباشد. رفلکشن پیپر (Reflection paper) یک ابزار خودارزیابی (Self-assessment) از شخص یا افراد است که میتوان از اطلاعات بهدستآمده از آن در موقعیتهای مختلف آموزشی، در جهت شناسایی نیازهای آموزشی و نیز شناسایی دیدگاه و نظرات مختلف فراگیران استفاده کرد. گیلبرت در کتاب «راهنمای آموزش برای تعلیم بهداشت کاران از آقای ج. میلر چنین نقل قول میکند که: «دانشجویان بزرگترین منبع آموزشی یک موسسه آموزشی هستند که هیچ گاه مورد استفاده قرار نمیگیرند» که این گفته خود مبین اهمیت نظر و آرا دانشجو بهعنوان درگیرترین عضو در فرایند آموزش میباشد که توجه به رفلکشن پیپرها از این نظر حائز اهمیت میباشد. رفلکشن پیپر، میتواند باعث تقویت مهارت فراشناختی (Metacognition) گردد.
این راهبرد یا مهارت قابلآموزش است و ارتباط زیادی به دانش از پیش آموخته شده دارد. درواقع رفلکشن پیپر میتواند موارد مهمی را در اختیار معلم قرار دهد تا برای تسهیل و بهبود تدریس خود از آن استفاده کند. همچنین در رفلکشن پیپر مواردی توسط دانشجو بهعنوان مشکل و معضل بیان میشود که این موارد میتواند طیف مختلفی را شامل شود از اینکه واقعاً مشکل عمومی و گریبان گیر همه است یا اینکه یک نظر شخصی مبتنی بر تجربه یا شهود وی بوده است. مشکل ازآنجاست که طبیعتاً فرادهنده یا معلم قادر به ذهنخوانی فراگیر یا دانشجو نیست و از سوی دیگر در بسیاری از موارد دانشجو قادر به بیان مناسب مشکلات نیست یا به هر دلیل دیگری نتوانسته به سیستم آموزشی بازخورد لازم را ارائه دهد. در رفلکشن پیپر دانشجو تجارب عینی خود را مینویسد که یکی از مراحل یادگیری بر طبق چرخه یادگیری کلب نیز میباشد، در نتیجه نوشتن رفلکشن پیپر بهعنوان یک فعالیت یادگیری، میتواند باعث آگاهی و ارزیابی دانشجو از وضعیت خود گردد و مزایای دیگری مانند شناسایی و مشخص شدن مشکلات آموزشی، فرصتهای یادگیری و نیز تعیین نقاط قوت و ضعف فراگیر و حتی سیستم آموزشی را نیز دارا میباشد از طرف دیگر فرایندهای یاددهی و یادگیری نیاز به بررسی و وجود ابزاری دارد که علاوه بر اینکه بایستی نقص آموزشی یا سیستمی را نشان دهد، منجر به -بهبود آن نیز گردد و نوشتن رفلکشن پیپر میتواند به این مهم، کمک شایانی نماید.
When someone does something and then thinks about it, he actually reflect. One way to improve the teaching and learning process is to rethink the individual (student, teacher, etc.). For this reason, students are asked to rethink about the patients they have seen, the teacher's teachings, the events that occur, the experiences and effects that come from an incident like taught. in education, reflection refers to a process in which thoughts go back to be interpreted and debugged, initiating this process is an event or a situation and the consequence of it is an increase in understanding and awareness.
رفلکشن پیپر, یادگیری
reflection paper, learning
885
887
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1202-6&slc_lang=en&sid=1
Eshagh
Moradi
اسحاق
مرادی
moradi.i90@gmail.com
2756095907
100319475328460022252
Yes
PhD Student of Medical Education, Department of Medical Education, School of Medicine, Center for Educational Research in Medical Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران