Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1397
7
1
gregorian
2018
10
1
16
6
online
1
fulltext
en
بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر خودکارآمدی بیماران بستری مبتلا به انفارکتوس میوکارد در مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدا ارومیه سال 1396
THE EFFECT OF SELF-CARE EDUCATION ON THE SELF EFFICACY IN MYOCARDIAL INFARCTION HOSPITALIZED PATIENTS IN SEYEID AL-SHOHADA EDUCATIONAL & TREATMENT CENTER, URMIA, 2017
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: شیوع بیماری انفارکتوس در کشورهای جهان ازجمله در ایران، در حال افزایش و بار اقتصادی و عواقب ناشی از آن نیز قابلتوجه است. مشخصشده که علاوه بر روشهای درمانی رایج، مواردی چون آموزش به بیمار میتواند در بهبود حال بیماران مؤثر باشد. بر این اساس، از پرستاران بهعنوان اعضای مهم و تأثیرگذار تیم درمانی انتظار میرود با استفاده از روشهای مختلف ازجمله آموزش به بیمار به ارتقای خود کارآمدی در بیماران بپردازند. این مطالعه باهدف بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی بر خودکارآمدی بیماران بستری مبتلا به انفارکتوس میوکارد در مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدا ارومیه سال 1396 موردنظر قرار گرفت تا بر اساس نتایج حاصل از مطالعه بتوان در کاهش مشکلات ناشی از این بیماری مرگبار و پرهزینه اقدام نمود.
مواد و روش کار: جامعه آماری پژوهش شبه تجربی حاضر را 70 نفر از بیمـاران زن و مـرد مبتلا به انفارکتوس میوکارد در سـنین زیر 75 سـال تشکیل میدادند. از این تعداد 35 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس از جامعه موردنظر انتخاب شدند و بهصورت تخصیص تصادفی در گروه مداخله و 35 نفر بعدی نیز به همین صورت در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه مربوط بهخصوصیات دموگرافیکی و پرسشنامه خودکارآمدی بیماران مزمن بود.
یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات خودکارآمدی بین دو گروه مداخله و کنترل بعد از آموزش برنامه خودمراقبتی در بیماران متفاوت است (0001/0≥p). همچنین مشخص شد که میانگین نمرات خودکارآمدی درون گروه مداخله قبل و بعد از آموزش برنامه خودمراقبتی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد بستری در مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدای ارومیه در سال 1396 متفاوت است (0001/0 ≥p). بهطوریکه میانگین خودکارآمدی بعد از آموزش نسبت به قبل از آموزش خودمراقبتی بهطور قابلتوجهی ارتقاء پیدا کرده است.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به افزایش میزان خودکارآمدی بعد از آموزش خودمراقبتی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد به نظر میرسد بهتر است آموزشهای مناسب در مورد رفتارهای مراقبت از خود و اهمیت تداوم انجام این مراقبتها ارائه گردد.
Background & Aims: The prevalence of myocardial infarction in the countries of the world, including Iran, is increasing, and the economic burden and consequences of it are also significant. It has been pointed out that in addition to common therapies, some methods such as patient education can be effective in improving patients' health. Accordingly, it is expected from the nurses as important and influential members of the treatment team to use a variety of methods, including patient education to improve self-efficacy in patients. The aim of this study was to determine the effect of self-care education on the self efficacy in myocardial infarction hospitalized patients in Seyeid Al-Shohada educational & treatment center, Urmia, 2017, in order to reduce the problems caused by this lethal and costly disease.
Materials & Methods: In this quasi-experimental study, the statistical population of was consisted of 70 myocardial infarction patients admitted to the educational and treatment center of the city of Urmia by a random sampling from the target population and randomly assigned to the intervention and control group. Self-care education was done in intervention group during three 30-minute sessions by presenting a self-care educational booklet by face to face educational method. Two months after discharge, the self-efficacy questionnaire was completed again for both groups by telephone contact. Chi-square and independent t-test were used to analyze the data by using SPSS-21 software.
Results: The results showed that the mean scores of self-efficacy between intervention and control groups after self-care education program was increased in myocardial infarction patients (P
خودمراقبتی, آموزش, خودکارآمدی, انفارکتوس میوکارد
self-care, education, self efficacy, myocardial infarction
412
422
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2485-1&slc_lang=en&sid=1
fariba
golmohamadi
فریبا
گل محمدی
golmohamadifariba@gmail.com
1378386620
100319475328460023257
Yes
Urmia University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
nader
aghakhani
نادر
آقاخانی
naderaghakhani2000.gmail.com
0051601044
100319475328460023258
No
Urmia University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
kamal
khadem vatan
کمال
خادم وطن
khademvatan2002@yahoo.com
1465263543
100319475328460023259
No
Urmia University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
vahid
alinejad
وحید
علی نژاد
vahidalinejad@gmail.com
6409921632
100319475328460023260
No
Urmia University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه