Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
16
11
online
1
fulltext
en
شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای تأثیرگذار در رضایت تحصیلی، یادگیری و کیفیت آموزشی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری ارومیه
IDENTIFYING AND PRIORITIZING EFFECTIVE COMPONENTS IN ACADEMIC SATISFACTION, LEARNING AND QUALITY OF EDUCATION IN NURSING STUDENTS URMIA NURSING FACULTY
پرستاری
پرستاری
کیفی
Qualitative
پیشزمینه و هدف: با افزایش سرعت تغییرات در جهان امروز و نیز تغییر نیازهای افراد، تغییرات در کمیت و کیفیت خدمات مراقبت بهداشتی در حال افزایش است. حرفه پرستاری نیاز به سازگاری با این تغییرات و بازسازی مداوم خود در این زمینه دارد. لذا شناخت عوامل مؤثر بر عناصر آموزشی و اطلاع از اهمیت آنها برای رفع مشکلات موجود و ارتقاء کم و کیف فرایند آموزش ضرورتی انکارناپذیر است. بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف "شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای تأثیرگذار در رضایت تحصیلی، یادگیری و کیفیت آموزشی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه" انجام گرفته است.
مواد و روش کار: روش تحقیق ترکیبی از نوع طرحهای اکتشافی بود که در بخش کیفی، از شیوه پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده گردید. جامعه آماری شامل، کلیه دانشجویان زن و مرد رشته پرستاری دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند که دادهها لازم در بخش کیفی به شیوه هدفمند و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 8 نفر از دانشجویان، گردآوری و با تکنیک مضمون محور یا تماتیک موردبررسی و عوامل مؤثر بر متغیرهای موردنظر شناسایی گردید. در ادامه، بر اساس یافتههای بخش کیفی، سه پرسشنامه تهیه و پس از تأیید روایی آنها بهوسیله سه تن از اساتید دانشکده و نیز استاد راهنما و محاسبه ضرایب پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ برای گردآوری دادهها به مورداجرا گذاشته شدند. در این مرحله، نمونه آماری شامل 180 نفر از دانشجویان رشته پرستاری بودند که به شیوه تصادفی نسبی انتخاب شدند. دادههای گردآوریشده در این مرحله با بهرهگیری از آمار توصیفی و استنباطی تحت نرمافزار ssps 22 توصیف و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای مربوط به بخش کیفی نشان داد که از دیدگاه دانشجویان، عوامل ششگانه (ویژگیهای فردی، صلاحیت حرفهای اساتید، عوامل آموزشی و پژوهشی، مدیریتی و اداری، امکانات رفاهی و خدماتی و عوامل شغلی و حرفهای)، بر رضایت تحصیلی تأثیرگذار هستند؛ همچنین، عوامل (ویژگیهای فردی، عوامل آموزشی و پژوهشی و کم و کیف امکانات رفاهی) یادگیری دانشجویان را تحت تأثیر قرار میدهند و بالاخره، عوامل (ویژگیهای فردی، محیط آموزشی، ویژگیهای اساتید در قالب صلاحیتهای حرفهای و اخلاقی) نیز بر کیفیت آموزشی مؤثر میباشند. نتایج مربوط به بخش کمی حاکی از آن بود که از بین عوامل شناساییشده، عامل امکانات آموزشی و پژوهشی بیشترین تأثیر را بر رضایت تحصیلی و یادگیری دانشجویان دارد و از بین عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشی، محیط آموزشی و ویژگیهای آن از بالاترین تأثیر و اهمیت برخوردار است. از طرفی، بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر در خصوص عوامل مؤثر بر متغیرهای سهگانه در سطح خطای 5 درصد تفاوت معنیدار وجود ندارد (05/0
Background & Aim: With the speed of change in today's world and the changing needs of individuals Changes in the quantity and quality of health care services are increasing.The nursing profession needs to be adapted to these changes and is constantly rebuilding in this field. Therefore, recognition of the factors affecting the educational elements and their importance for solving the existing problems and the low promotion of the educational process is indispensable. Accordingly, the present study aimed at "identifying and prioritizing the components of academic satisfaction, learning and educational quality in nursing students of Urmia Nursing and Midwifery Faculty".
Materials & Method: The research method was a combination of exploratory designs that were used in the qualitative part of the phenomenological method and in the quantitative part of the descriptive-survey method.
The statistical population included all undergraduate and postgraduate nursing students and nursing students, collecting data in a qualitative section in a targeted way and through a semi-structured interview with eight students, and using the theme-oriented or thematic method. And the factors affecting the variables were identified. Subsequently, based on the findings of the qualitative section, three questionnaires were prepared and then verified by three faculty members as well as a supervisor and their reliability coefficients were calculated through Cronbach's alpha for data collection.At this stage, a sample of 180 nursing students were selected randomly. Data collected at this stage were analyzed using descriptive and inferential statistics using ssps 22 software.
Results: The findings of the qualitative section showed that from the perspective of students, the factors of six (individual characteristics, professional qualifications of faculty, educational and research factors, managerial and administrative, welfare and career factors and occupational and professional factors), on effective educational satisfaction are Also, the factors (personal characteristics, educational and research factors, and welfare facilities) affect students' learning. Finally, factors (individual characteristics, educational environment, characteristics of professors in the form of professional qualifications And ethics) are also effective on educational quality. The results of the quantitative section indicated that among the identified factors, the factor of educational facilities and research has the greatest impact on academic satisfaction and students' learning. Among the factors affecting the quality of education, the educational environment and its characteristics, the highest impact and importance Has enjoyed. On the other hand, there is no significant difference between the viewpoint of male and female students about the factors affecting the three variables at the level of 5% error (p
رضایت تحصیلی, یادگیری, کیفیت آموزشی, دانشجویان پرستاری
Educational Satisfaction, Learning, Educational Quality, Nursing Students
809
821
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2861-1&slc_lang=en&sid=1
Zahra
Tabibi
زهرا
طبیبی
zahra17160@yahoo.com
100319475328460024241
100319475328460024241
No
Department of Educational Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
Javad
Keyhan
جواد
کیهان
keyhan.edu@gmail.com
100319475328460024242
100319475328460024242
Yes
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran (Corresponding Author)
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول