Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
17
9
online
1
fulltext
en
بررسی تأثیر آموزش مدیریت درد به دو شیوه سخنرانی و الکترونیکی بر نحوه عملکرد پرستاران شاغل
THE EFFECT OF PAIN MANAGEMENT TRAINING IN BOTH SPEECH AND ELECTRONIC METHODS ON NURSES’ PERFORMANCE: A RANDOMIZED CONTROLLED TRIAL
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: مدیریت درد فرایندی پیچیده است که بهواسطه مشارکت تیمی و بینرشتهای تحقق مییابد. پرستاران بهعنوان افرادی که بیشترین زمان را با بیمار سپری میکنند، در کنترل درد آنها نقش مهم و بسزایی دارند، این امر مستلزم دانش، مهارت و ادراک عمیق در خصوص ابعاد چندگانه مدیریت درد میباشد. انتخاب روش آموزشی مناسب یکی از مهمترین مراحل طراحی آموزشی میباشد. هدف از این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش مدیریت درد به دو شیوه سخنرانی و الکترونیکی بر نحوه عملکرد پرستاران بخشهای جراحی میباشد.
مواد و روش کار: این مطالعه یک مطالعه نیمه تجربی است، که بر روی 78 پرستار شاغل در بخشهای جراحی مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز انجام شد. نمونههای پژوهش از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و سپس نمونهها بهطور تصادفی و از طریق بلوکبندی تصادفی با بلوکهای 4و 6 تایی، به دو گروه (یک گروه دریافتکننده آموزش به طریق سخنرانی و گروه دوم دریافتکننده آموزش به طریق الکترونیکی) تخصیص داده شدند. جهت پنهانسازی تخصیص از پاکتهای مات سربسته شمارهگذاری شده از 1 تا 78 حاوی نوع مداخله استفاده شد. مداخله آموزشی در گروه آموزش به روش سخنرانی، چهار جلسه یکساعته و برای گروه آموزش به روش الکترونیکی از برنامه مولتیمدیا با استفاده از نرمافزار FLASH جهت آموزش پرستاران استفاده گردید. اطلاعات مربوط به پرستاران در دو مرحله قبل و چهار هفته پس از آموزش با استفاده از پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک، و چکلیست عملکرد پرستاران جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها در نرمافزار SPSS/Ver 24 با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی شامل مجذوکای، فیشر، تیمستقل و آزمون ANCOVA انجام گرفت. میزان P کمتر از 05/0 معنیدار در نظر گرفته شد.
یافتهها: دو گروه ازنظر مشخصات فردی- اجتماعی مشابه بودند (05 /0
Background & Aims: Pain management is a complex process realized through teamwork and interdisciplinary collaboration. Nurses, as the people who spend the most time with the patient, play an important role in controlling their pain this requires knowledge, skill and deep understanding of the multiple dimensions of pain management. Choosing the appropriate educational method is one of the most important stages in the design of education. The purpose of this study was to investigate the effect of pain management training in both lecture and electronic methods on nurses' performance in surgical wards.
Materials & Methods: This study was a randomized controlled trial that was performed on 78 nurses working in surgical wards of Tabriz educational centers. The samples were selected through convenience sampling. Then, the samples were randomly divided into two groups (one group receiving lectures and one group receiving electronic training) by random blocking with blocks 4 and 6. In order to hide the allocation, a blank opaque packet of 1 to 78 containing the type of intervention was used. The intervention consisted of four sessions of one-hour training for both groups. Their information was collected in two steps before and two weeks after training using demographic information questionnaire and nurses' checklist. Data analysis was done using SPSS version 24 using descriptive and analytical statistics including Factor, Fisher, T-test, and ANCOVA. The p-value less than 0.05 was considered significant.
Results: The two groups were similar in terms of socio-demographic characteristics (p
آموزش, پرستار, درد
Training, Nursing, Pain
735
748
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2978-1&slc_lang=en&sid=1
madine
hasemi
مدینه
جاسمی
jasemi.phd@gmail.com
100319475328460026493
100319475328460026493
No
Urmia University of Medical Science
دانشکده پرستاری ارومیه
hale
gahvami
هاله
قوامی
jasemi.phd@gmail.com
100319475328460026494
100319475328460026494
No
Urmia University of Medical Science
دانشکده پرستاری ارومیه
rasul
gareagaji
رسول
قره آغاجی
jasemi.phd@gmail.com
100319475328460026495
100319475328460026495
No
Urmia University of Medical Science
دانشکده پرستاری ارومیه
atefe
seyyedzavvar
عاطفه
سیدزوار
jasemi.phd@gmail.com
100319475328460026496
100319475328460026496
Yes
Urmia University of Medical Science
دانشکده پرستاری ارومیه (نویسنده مسئول)