Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
18
4
online
1
fulltext
en
طراحی مدل توانمندسازی پرستاران بر اساس عوامل مدیریتی و فردی با نقش میانجی عملکرد فردی
DESIGNING A MODEL FOR EMPOWERING NURSES BASED ON MANAGERIAL AND INDIVIDUAL FACTORS MEDIATE INDIVIDUAL PERFORMANCE
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: توانمندی و عملکرد پرستاران بهعنوان بزرگترین گروه حرفهای سازمانهای بهداشتی و درمانی تأثیر زیادی پربهره وری سازمانهای بهداشتی و درمانی داشته است بنابراین مطالعه حاضر باهدف طراحی الگوی توانمندسازی پرستاران بر اساس عوامل مدیریتی و فردی با نقش میانجی عملکرد فردی انجامشده است.
مواد و روشها: این مطالعه یک تحقیق توصیفی– همبستگی و ازلحاظ هدف کاربردی است. جامعه پژوهش مشتمل بر پرستاران شاغل در مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان آذربایجان غربی است. دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد که روایی و پایایی آنها قبلاً تائید شده بود، بهصورت خوشهای تصادفی به تعداد 250 نفر انتخاب گردید. در تحقیق حاضر جهت تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از شاخصهای آماری نظیر جداول میانگین، فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی برای آزمون مدل مفهومی پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار Smart PLS 2 استفاده شد.
یافتهها: مطابق با نتایج؛ ارتباط مستقیم بین یادگیری سازمانی، سبک رهبری تحولگرا، انگیزه فردی با توانمندسازی مثبت و معنادار بوده و همچنین رابطه متغیرهای کفایت آموزشی، یادگیری سازمانی و انگیزه فردی از طریق عملکرد فردی با توانمندسازی مثبت و معناداراست. بیشترین ضرایب تأثیر مربوط به تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی (507/0) و انگیزه فردی بر عملکرد فردی (222/0) است (05/0 >P).
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، مدیران سازمان تأمین اجتماعی جهت کسب موفقیت بیشتر در طراحی برنامههای توانمندسازی پرستاران میبایستی به ترتیب بر مؤلفه یادگیری سازمانی و انگیزه فردی که پیشبینی کنندههای قویتری برای توانمندسازی هستند تمرکز نمایند.
Background & Aims: The ability and performance of nurses as the largest professional group of health care organizations has a great impact on the productivity of health care organizations.
Materials & Methods: This study is a descriptive-correlational research and applied in terms of purpose. The study population was nurses working in social security medical centers of West Azerbaijan province. Data were selected as a random cluster of 250 people using standard questionnaires whose validity and reliability had already been confirmed. In the present study, to analyze the data in the descriptive statistics section, statistical indicators such as tables of mean, frequency, percentage of frequency, mean and standard deviation and in the inferential statistics section to test the conceptual model of the research, structural equation modeling method was used by Smart PLS 2 software.
Results: According to the results,the relationship between organizational learning, transformational leadership style, personal motivation with positive and empowerment and also the relationship between training adequacy, organizational learning and motivation through individual performance with positive and empowerment is significant.
The highest impact coefficients are related to the effect of organizational learning on empowerment (0.507) and individual motivation on individual performance (0.222). P >0�5
Discussion & Conclusion: According to the results of the present study, managers of the Social Security Organization in order to be more successful in designing nursing empowerment programs should focus on organizational learning components and individual motivation that are stronger predictors of empowerment.
توانمندسازی, عملکرد فردی, عوامل مدیریتی, عوامل فردی
Empowerment, individual performance, managerial factors, individual factors
341
360
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3259-1&slc_lang=en&sid=1
banafshe
shafei
بنفشه
شافعی
b.shafei2890@gmail.com
2752119641
100319475328460032093
No
PhD Student in Educational Management, Department of Educational Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایرانآزاد اسلامی واحد ارومیه
Maryam
Sameri
مریم
سامری
M.Sameri@iaurmia.ac.ir
5069162985
100319475328460032094
Yes
Assistant Professor, Educational Management, Department of Educational Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran (Corresponding Author)
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
Javad
Keyhan
جواد
کیهان
Keyhan.edu@gmail.com
2851558277
100319475328460032095
No
Assistant Professor, Educational Management, Department of Educational Sciences, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران