Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
19
7
online
1
fulltext
en
رضایت دانشجویان اتاق عمل از نظارت پرسپتور در آموزش بالینی
SATISFACTION OF OPERATING ROOM STUDENTS WITH PRECEPTORSHIP SUPERVISION IN CLINICAL EDUCATION
آموزش علوم پزشکی
آموزش علوم پزشکی
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: محیط آموزش بالینی با مدلهای مختلف آموزشی، محلی برای پرورش مهارتهای بالینی دانشجویان جهت ورود به جامعه کاری خود یعنی بیمارستان است، با توجه به اهمیت نقش مربیان در موفقیتآمیز بودن آموزشها و اهمیت موضوع رضایتمندی جهت دستیابی به کیفیت بالاتر در آموزش بالینی، این مطالعه باهدف تعیین میزان رضایتمندی دانشجویان اتاق عمل از اجرای آموزش بالینی به شیوه پرسپتورشیپ در دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1399-1398 انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که بهصورت مقطعی انجام گرفت، 52 نفر از دانشجویان ترم 7 و 8 کارشناسی اتاق عمل بهصورت در دسترس وارد مطالعه شدند. دادهها از طریق پرسشنامه رضایتمندی تسهیل گری بالینی جمعآوری و وارد نرمافزار spss شدند و از طریق آزمونهای توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمونهای تحلیلی (تی تست، من ویتنی، ضریب همبستگی اسپیرمن) تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که وضعیت رضایتمندی دانشجویان از شیوه اجرای مدل پرسپتورشیپ در سطح مطلوبی قرار دارد و میانگین نمره آن 97.51 هست. آزمون تی تست بین میانگین نمره رضایتمندی کل با متغیر جنسیت اختلاف معنیداری را نشان داد (0.007 P =)؛ بهطوریکه نمره رضایتمندی بهصورت معناداری در مردان بیشتر از زنان به دست آمد.
نتیجهگیری: با توجه به میزان رضایتمندی دانشجویان سال آخر رشته اتاق عمل از اجرای این مدل آموزشی، میتوان از این روش در کنار روشهای دیگر در آموزش بالینی دانشجویان اتاق عمل استفاده کرد.
Background & Aims: Clinical education environment with different educational models is a place to develop students' clinical skills to enter their working community, i.e. the hospital. The aim of this study was to determine the level of satisfaction of operating room students with the implementation of clinical education by preceptorship method in Alborz University of Medical Sciences in 2019-2020.
Materials & Methods: In this descriptive-analytical cross-sectional study, 52 7th and 8th semester undergraduate operating room students entered the study. Data were collected through a clinical facilitation satisfaction questionnaire and entered into SPSS software and analyzed through descriptive tests (mean and standard deviation) and analytical tests (Pearson’s correlation coefficient, t-test).
Results: The results of the present study showed that the students' satisfaction with the implementation of the preceptorship model is at a desirable level and its average is 97.51. T-test showed a significant difference between the mean satisfaction score in women and men (p = 0.007) and the satisfaction score was significantly higher in men than women.
Conclusion: Considering the satisfaction of final year students of the operating room with the implementation of this educational model, this method can be used along with other methods in the clinical education of students.
پرسپتورشیپ, کارآموزی, دانشجویان اتاق عمل, اتاق عمل, آموزش بالینی
preceptorship, Internship, Operating room students, Operating room, Clinical education
551
557
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3533-1&slc_lang=en&sid=1
Zahra
Nouri Khaneghah
زهرا
نوری خانقاه
Z_noori86@yahoo.com
0015122107
100319475328460032533
No
Ph.D. student of medical education, Center for Educational Research in Medical Sciences (CERMS), Department of Medical Education. School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran. Iran
دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Leila
sadati
لیلا
ساداتی
l.sadati70@gmail.com
4910100113
100319475328460032534
No
Instructor, Department of Operating Room, School of Paramedical, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran
مربی، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
rana
abjar
رعنا
آبجار
ranaabjar@gmail.com
0014872323
100319475328460032535
No
Instructor, Department of Operating Room, School of Paramedical, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran
مربی، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
Zahra
moghadam
زهرا
مقدم
mzhra1838@gmail.com
0311371809
100319475328460032536
Yes
Surgical Technologist, Student Research Committee, School of Paramedical, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran. (Corresponding Author)
کارشناس اتاق عمل، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران (نویسنده مسئول)