Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1401
5
1
gregorian
2022
8
1
20
5
online
1
fulltext
en
بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر مسئولیت پذیری نوجوانان دختر تک والد مدارس دبیرستان شهرستان ارومیه
THE EFFECT OF LIFE SKILLS EDUCATION ON THE ACCOUNTABILITY OF ADOLESCENT GIRLS WITH A SINGLE PARENT IN HIGH SCHOOLS OF URMIA
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
<span style="font-size:8.5pt"><span style="line-height:17pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">پیشزمینه و هدف:</span></span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">نوجوانی یکی از مهمترین و پر ارزشترین دوران زندگی هر فرد محسوب میشود، زیرا سر آغاز دگرگونیهای جسمی و روانی است. با اینحال، جدایی از یک والد به هر طریقی میتواند چهارچوب خانواده را به هم بریزد و التهاب این دوران را بیشتر کند. از طرفی از طریق خانواده است که نوجوان یاد میگیرد چگونه به جامعه پیرامون خود سامان دهد و مسئولیت اعمال خویش را به عهده بگیرد و به نظر میرسد تک والد بودن میتواند موجب بروز اختلال در روند مسئولیت پذیری نوجوانان شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر مسئولیت پذیری نوجوانان دختر تک والد انجام شد</span></span><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:8.5pt"><span style="line-height:17pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">مواد و روش کار:</span></span></b><span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin"> این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود که در سال 1400 بر روی 100 نوجوان دختر تک والد 18-15 سال صورت گرفت. در این مطالعه، نمونه</span></span><span dir="LTR" lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">‎</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">گیری چند مرحلهای و تخصیص دو گروه به روش کنترل و مداخله به روش تصادفی انجام شد. مشارکت کنندگان واجد شرایط ورود به مطالعه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه مسئولیت پذیری نوجوانان را در دو گروه کنترل و مداخله در شروع مطالعه، پس از مداخله و 6-4 هفته بعد از پایان مداخله تکمیل کردند. جلسات آموزش به شکل مجازی و به صورت گروهی در بستر اسکای روم به مدت 90-60 دقیقه انجام شد. تعداد افراد هر گروه شامل 10-6 نفر و تعداد جلسات آموزش گروهی، 10 جلسه و فاصله برگزاری جلسات یک هفته بود. دادهها با استفاده از آزمونهای تی مستقل وآنالیز و</span></span><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">ا</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">ریانس با آزمونهای تکراری و</span></span><b> </b><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">به کمک </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">نرم افزار </span></span><b>SPSS</b><span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin"> نسخه 22</span></span><b> </b><span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی داری 05/0</span></span><b> P< </b><span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">در نظر گرفته شد.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:8.5pt"><span style="line-height:17pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">یافتهها:</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin"> نتایج، بیانگر تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمره مسئولیت پذیری نوجوانان دختر در دو گروه مداخله و کنترل، پس از پایان مداخله بود (001/0</span></span><b>P<</b><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">).</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:8.5pt"><span style="line-height:17pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">بحث و نتیجه گیری:</span></span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">بر اساس نتایج این مطالعه، آموزش مهارتهای زندگی میتواند باعث افزایش مسئولیت پذیری </span></span><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">آنان </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">گردد. با توجه به اهمیت مسئولیت پذیری برای رشد و سلامت فردی، تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان و نهایتاً پیشرفت جامعه، آموزش مهارتهای زندگی در نوجوانان دختر تک والد توصیه میشود.</span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><i><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Background & Aims</span></i></b><b><span new="" roman="" style="font-family:" times="">: </span></b><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Adolescence is one of the most important and valuable periods of every person's life, because it is the beginning of physical and psychological changes. Separation from a parent, however, can disrupt the family framework and extend the tension of this period. On the other hand, the adolescent learns how to organize the society around him and take responsibility for his actions through the family. It seems that being a single parent can disrupt the process of adolescents' commitment. This study aimed to determine the effect of life skills education on the responsibility of adolescent girls with a single parent.</span><span dir="RTL" style="font-family:"Times New Roman","serif"" lang="AR-SA"></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><i><span new="" roman="" style="font-family:" times="">M</span></i></b><b><i><span new="" roman="" style="font-family:" times="">aterials & Method:</span></i></b><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> This research was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design and a control group. It was conducted in 2021 on 100 adolescent girls with a single parent aged 15-18 years. In this study, multistage sampling was performed to select participants; then they were randomly allocated to control and intervention groups. Eligible participants completed the demographic characteristic and adolescent responsibility questionnaire before and after the intervention and 4-6 weeks after the intervention. Virtual group education sessions were implemented on Sky room for 60-90 minutes. Each group included 6-10 people, and ten group training sessions with one-week interval were conducted. Data were analyzed using an independent t-test and analysis of variance with repeated measures by SPSS software version 22. P-values less than 0.05 were considered significant.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><i><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Result</span></i></b><b><i><span dir="RTL" new="" roman="" style="font-family:" times="">:</span></i></b><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> The results showed a statistically significant difference between the mean score of responsibility of female adolescents in the intervention and control groups after the intervention (P <0.001).</span><b><i><span dir="RTL" style="font-family:"Times New Roman","serif"" lang="AR-SA"></span></i></b></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><b><i><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Conclusion:</span></i></b><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> According to the results of this study, life skills educations could increase their responsibility. Considering the responsibility for the growth and personal, academic and social health of students and ultimately the progress of society, life skill programs are recommended for adolescent girls with a single parent.</span></span></span></span></span><br>
نوجوانان, مهارتهای زندگی, مسئولیت پذیری, تک والدی
Adolescents, life skills, responsibility, single parenting
432
455
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1912-5&slc_lang=en&sid=1
Naser
Parizad
ناصر
پریزاد
parizad.n@umsu.ac.ir
100319475328460033476
100319475328460033476
No
Assistant Professor, Department of Nursing, Patient Safety Research Center, Clinical Research Institute, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
استادیار گروه پرستاری، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، پژوهشکده تحقیقت بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
Moloud
Radfar
مولود
رادفر
Radfar.m@umsu.ac.ir
100319475328460033477
100319475328460033477
No
Associate Professor of Psychiatric Nursing, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشیار روان پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
Vahid
Alinejad
وحید
علینژاد
vahidalinejad64@gmail.com
100319475328460033478
100319475328460033478
No
Assistant Professor of Biostatistics, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
استادیار آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
Sima
Rahdaneh zade sabegh
سیما
راهدانه زاده سابق
s.rahdaneh14@gmail.com
100319475328460033479
100319475328460033479
Yes
Master's student in psychiatric nursing, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران