Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1401
10
1
gregorian
2023
1
1
20
10
online
1
fulltext
en
مقایسه اثربخشی آموزش احیای قلبی ریوی کودکان با دو روش اپلیکیشن کاربردی گوشی هوشمند و شبیهسازی بر مهارت پرستاران
COMPARISON OF THE EFFECTIVENESS OF CHILDREN'S CARDIOPULMONARY RESUSCITATION TRAINING WITH TWO METHODS OF SMARTPHONE APPLICATION AND SIMULATION ON NURSES' SKILLS
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
<span style="font-size:8.5pt"><span style="line-height:17pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">پیشزمینه و هدف: </span></span></b><span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">آموزش پرستاران و</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">ضرورت بهروز شدن روند عملیات احیای قلبی-ریوی بخصوص در کودکان از اهمیت بالایی برخورداراست. بر این اساس این مطالعه باهدف تعیین </span></span><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">اثربخشی آموزش احیای قلبی- ریوی کودکان </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">به دو روش اپلیکیشن کاربردی گوشی هوشمند و شبیهسازی بر مهارت پرستاران </span></span><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">صورت گرفت.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:8.5pt"><span style="line-height:17pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">مواد و روشها: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود که بر</span></span> <span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">روی 90 نفر از</span></span> <span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">پرستاران شاغل در</span></span> <span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">دو بیمارستان وابسته به سازمان تأمین اجتماعی تهران در</span></span> <span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">سال 1399 انجام گرفته است. پرستاران بهصورت تصادفی در گروه شبیهسازیشده و </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">اپلیکیشن کاربردی گوشی هوشمند</span></span><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin"> قرار گرفتند. در این مطالعه یک اپلیکیشن کاربردی توسط تیم تحقیق طراحی شد تا محتوای آموزشی بر روی گوشی شرکتکنندگان در مطالعه نصب شود و اجرای مطالعه به دو روش انجام گیرد. از چکلیست احیای قلبی-ریوی انجمن قلب آمریکا سال 2015 برای تعیین مهارت پرستاران قبل از مداخله و چهار هفته بعد از مداخله استفاده گردید. سپس با استفاده از نسخه </span></span>SPSS18<span style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin"> آزمونهای کای دو، تی مستقل، تی زوجی و آنــالیز کوواریانس استفاده شد.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:8.5pt"><span style="line-height:17pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">یافتهها: </span></span></b><span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">قبل از مداخله بین دو گروه ازنظر میانگین نمره مهارت احیای قلبی-ریوی اختلاف معناداری وجود نداشت</span></span><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">، </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">اما چهار هفته بعد از آموزش این اختلاف معنیدار بود (014/0=</span></span>(P<span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">. افزایش نمره مهارت احیای قلبی-ریوی کودکان بهصورت درونگروهی نیز در پرستاران گروه اپلیکیشن کاربردی گوشی هوشمند بهصورت معنیداری از گروه شبیهسازی بیشتر بود (008/0=</span></span>P<span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">).</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:8.5pt"><span style="line-height:17pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">نتیجهگیری: </span></span></b><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">نتایج نشاندهنده مؤثرتر بودن اجرای </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">اپلیکیشن کاربردی گوشی هوشمند</span></span><span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin"> بر مهارت پرستاران در اجرای احیای قلبی-ریوی کودکان است. لذا، این روش بهعنوان راهکـاری کمهزینهتر و قابلدسترستر بـرای ارتقـای عملکرد پرستاران در</span></span> <span lang="FA" style="font-size:9.5pt"><span style="font-family:Nazanin">رابطه با احیای قلبی-ریوی کودکان توصیه میگردد.</span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""></span><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><i>Background & Aim</i>: </b>Training nurses and updating the cardiopulmonary resuscitation process, especially in children, is critical. This study was conducted to determine the effectiveness of cardiopulmonary resuscitation training for children using a smartphone application and a method of simulation of nurses' skills.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><i><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Materials & Methods</span></i></b><span new="" roman="" style="font-family:" times="">: This semi-experimental study was conducted on 90 nurses working in two hospitals affiliated with Tehran Social Security Organization in 2020. The nurses were randomly assigned to the simulated and smartphone application groups. In this study, the research team designed a practical application so that the educational content be installed on the participants' phone and conduct the survey in two ways. The cardiopulmonary resuscitation checklist of the American Heart Association in 2015 was used to determine the skills of nurses before and four weeks after the intervention. Then, chi-square, independent <i>t</i>, and paired <i>t </i>test as well as covariance analysis were done using SPSS 18 version.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><i><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Results</span></i></b><b><span new="" roman="" style="font-family:" times="">: </span></b><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Before the intervention, there was no significant difference between the two groups regarding the mean cardiopulmonary resuscitation skill score, but this difference was significant four weeks after the training (P = 0.014). The increase in children's cardiopulmonary resuscitation skill scores in the smartphone application group was significantly more than them in the simulation group (P=0.008).</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><i><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Conclusion</span></i></b><b><span new="" roman="" style="font-family:" times="">: </span></b><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The results show that the implementation of the smartphone application is more effective on the nurses' skills in cardiopulmonary resuscitation of children. Therefore, this method is recommended as a less expensive but more accessible solution to improve the performance of nurses concerning cardiopulmonary resuscitation of children.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black"><span style="background:yellow"></span></span></span></span>
احیای قلبی-ریوی, کودکان, شبیهسازی, اپلیکیشن کاربردی گوشی هوشمند
Cardiopulmonary Resuscitation, Children, Simulation, Smart Phone Application
794
805
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3744-1&slc_lang=en&sid=1
Sedigheh
Khanjari
صدیقه
خنجری
sed.khanjari@gmail.com
100319475328460034939
100319475328460034939
No
Associate Professor, Children's Nursing Department, Nursing care research center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشیار، گروه پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Hojjat
Derakhshanfar
حجت
درخشان فر
hojjatderakhshanfar@yahoo.com
100319475328460034940
100319475328460034940
No
Associate Professor, Department of Emergency Medicine, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشیار، گروه طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
Shima
Haghani
شیما
حقانی
shima_haghani@yahoo.com
100319475328460034941
100319475328460034941
No
Instructor, Department of Biostatistics / Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مربی، گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Neda
Yadegari
ندا
یادگاری
nedayadegary91@gmail.com
100319475328460034942
100319475328460034942
Yes
M.Sc, Department of Pediatric Nursing, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
کارشناسی ارشد، پرستاری کودکان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)