Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1401
4
1
gregorian
2022
7
1
20
4
online
1
fulltext
en
کیفیت مراقبتهای دوران بارداری از دیدگاه گیرندگان خدمات با استفاده از الگوی سروکوال در زمان پاندمی کووید-19 در مراکز جامع سلامت شهر سنندج
THE QUALITY OF PRENATAL CARE FROM THE PERSPECTIVE OF THE SERVICE RECIPIENTS USING THE SERVQUAL PATTERN DURING THE COVID-19 PANDEMIC IN SANANDAJ COMPREHENSIVE HEALTH CENTERS
مامایی
مامایی
پژوهشي
Research
پیشزمینه و هدف: مراقبتهای دوران بارداری باهدف حفظ حاملگی سالم ازنظر سلامت جسمی و پیامدهای مطلوب روحی برای مادر، نوزاد و خانواده انجام میشود. با توجه به اینکه سلامت و پیشرفت هر جامعه تا حدود زیادی بر سلامت زنان استوار است، این مطالعه باهدف تعیین کیفیت مراقبتهای دوران بارداری از دیدگاه گیرندگان خدمات با استفاده از الگوی سروکوال در زمان پاندمی کووید-19 در مراکز جامع سلامت شهر سنندج انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 400 نفر از زنان مراجعهکننده به 10 مرکز جامع سلامت شهر سنندج جهت دریافت مراقبتهای دوران بارداری موردمطالعه قرار گرفتند. روش نمونهگیری بهصورت نمونهگیری بهصورت خوشهای (خوشه 10 تایی) بود. از هرکدام از مراکز 4 خوشه (40 زن باردار) انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سروکوال استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار Stata نسخه 14 و آمار توصیفی، آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه (یا معادل ناپارامتریک آنها به ترتیب من ویتنی و کروسکال والیس) همچنین آزمون کای اسکوئر و تست دقیق فیشر تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: در همه ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات، شکاف منفی کیفیت وجود داشت. شکاف کلی کیفیت در این مطالعه 0.66- بود. بیشترین میانگین این شکاف در بعد ملموسات (44/1-) و کمترین میانگین در بعد همدلی (02/0-) بود. همچنین میان ادراکات و انتظارات مراجعهکنندگان در ابعاد ملموسات، اطمینان و تضمین تفاوت آماری معناداری دیده شد (P0.05).
بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج، میان سطح انتظارات و ادراکات دریافتکنندگان مراقبتهای دوران بارداری در زمان پاندمی کووید-19 فاصله وجود داشت. انتظارات گیرندگان خدمات فراتر از ادراکات آنها از وضعیت موجود بوده و هنـوز فـضای زیـادی بـرای اصلاح بهمنظور نیل به رضایت گیرندگان خدمات و ارائه خدمات بهداشتی ـ درمانی مطلوب وجود دارد.
Background & Aims: prenatal care is performed with the aim of maintaining a healthy pregnancy in terms of physical health and favorable mental outcomes for the mother, baby, and family. Considering that the health and progress of any society is largely based on the health of women, this study was conducted with the aim of determining the quality of prenatal care from the perspective of the service recipients using the SERVQUAL pattern during the Covid-19 pandemic in sanandaj comprehensive health centers.
Materials & Methods: In this descriptive-analytic study, 400 women referring to 10 comprehensive health centers in Sanandaj city to receive prenatal care were studied. The sampling method was cluster sampling (10 people in each cluster). 4 clusters (40 pregnant women) were selected from each center. SERVQUAL questionnaire was used to collect the data. Data were analyzed using Stata version 14 software and descriptive statistics i.e. independent t-test, one-way analysis of variance (or their non-parametric equivalent i.e. Mann-Whitney and Kruskal-Wallis, respectively), as well as chi-square test and Fisher's test.
Results: There was a negative quality gap in all five dimensions of service quality. The overall quality gap in this study was -0.66. The highest mean of this gap was in the concrete dimension (-1.44), and the lowest mean was in the empathy dimension (-0.02). Also, a statistically significant difference was seen between the perceptions and expectations of the clients in terms of tangibles, assurance, and guarantee (P0.05).
Conclusion: Based on the results, there was a gap between the level of expectations and perceptions of prenatal care recipients during the Covid-19 pandemic. The expectations of the service recipients was beyond their perceptions of the existing situation, and there is still large gap for improvement in order to achieve the satisfaction of the service recipients and provide the desired health care services.
ادراکات, انتظارات, شکاف کیفیت, مراقبتهای دوران بارداری, الگوی SERVQUAL, کووید-19
Perceptions, Expectations, Quality Gap, Prenatal Care, SERVQUAL Pattern, Covid-19
324
333
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3781-1&slc_lang=en&sid=1
Soma
Bahmani
سوما
بهمنی
soma.bahmani25@gmail.com
3720261379
100319475328460033246
Yes
Department of Midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran (Corresponding Author)
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران (نویسنده مسئول)
Roonak
Shahoie
روناک
شاهویی
rshaho@yahoo.com
100319475328460033247
100319475328460033247
No
Clinical Care Research Center, Health Development Research Institute, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
مرکز تحقیقات مراقبتهای بالینی، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
Khaled
Rahmani
خالد
رحمانی
khaledrahmani111@yahoo.com
100319475328460033248
100319475328460033248
No
Gastroenterology and Liver Research Center, Health Development Research Institute, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
مرکز تحقیقات گوارش و کبد، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران