Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1388
4
1
gregorian
2009
7
1
7
2
online
1
fulltext
en
بررسی هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بر حسب پاره ای از ویژگی های فردی و پیشرفت تحصیلی آن ها
A STUDY OF EMOTIONAL INTELLIGENCE IN MEDICAL STUDENTS OF URMIA UNIVERSITY RELATED TO SOME INDIVIDUAL CHARACTERISTICS AND EDUCATIONAL ACHIEVEMENTS
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
پیش زمینه و هدف: هوش هیجانی به منزله توانایی درونی فرد در درک و هدایت هیجان ها به گونه ای که باعث ایجاد روابط موفقیت آمیز با محیط شود در نظر گرفته می شود و اگر دیگران نیز حضور داشته باشند درک و هدایت هیجان آن ها به ایجاد روابط بین فردی موفقیت آمیز منجر خواهد شد. هوش هیجانی جنبه های مهم زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد در این مطالعه به بررسی هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بر حسب پاره ای از ویژگی های فردی و پیشرفت تحصیلی پرداخته شده است. مواد و روش ها: برای انجام این مطالعه در ابتدا 297 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به طور تصادفی انتخاب شدند. سپس این دانشجویان پرسش نامه هوش هیجانی را تکمیل نمودند در نهایت میانگین معدل سه ترم تحصیلی دانشجویان محاسبه شد.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که بین هوش هیجانی دانشجویان پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری تفاوت معنی داری وجود دارد ولی این تفاوت در مورد دانشجویان دختر و پسر بومی - غیر بومی معنی دار نبود. در این مطالعه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری یافت نشد.بحث و نتیجه گیری: براساس نتایج این پژوهش لازم است توجهات ویژه ای به دانشجویان پیراپزشکی مبذول شود و پژوهش های دیگری به منظور پی بردن به عوامل موثر بر هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی انجام شود.
Background &Aims: Emotional intelligence is considered as a person’s innate ability to perceive and manage his own emotions in a manner that results in successful interactions with the environment and if others are present to perceive and manage their emotions in a manner that results in successful interpersonal interactions. Emotional intelligence may affect important aspects of life. In this study we investigated emotional intelligence in medical students of Urmia University considering some individual characteristics and educational achievements.Materials & Methods: In this study at first 297 students of Urmia University of Medical Sciences were selected randomly. Then the students completed emotional intelligence questionnaire. Finally, we calculated grade point average of three educational semesters of the students.Results: The results reveal that there is a significant difference among emotional intelligence of medical, paramedical, and nursing students but there is no significant difference between emotional intelligence of students related to sex whether native and nonnative. There is no significant correlation between emotional intelligence and educational achievement.Conclusion: According to the results it appears as if special attention should be given to paramedical students of Urmia University and other studies are necessary for determining effective factors on emotional intelligence and educational achievement.
هوش هیجانی، پیراپزشکی ، پرستاری
Emotional intelligence, Paramedical, Nursing
114
119
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-60&slc_lang=en&sid=1
R.
Yavarian
رویا
یاوریان
1003194753284600431
1003194753284600431
No
H.
Ejaz
هاله
اعجاز
haleejaz@yahoo.com
1003194753284600620
1003194753284600620
Yes