Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1388
1
1
gregorian
2009
4
1
7
1
online
1
fulltext
en
تاثیر اجرای آموزش مبتنی بر دستاورد بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری
THE EFFECT OF OUTCOME – BASED EDUCATION IN CLINICAL COMPETENCY NURSE TRAINING IN TABRIZ NURSING AND MIDWIFERY FACULTY
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
پیش زمینه و هدف : ارتقاء کیفیت آموزش بالینی مستلزم استفاده از روشهای کارآمد است آموزش مبتنی بر دستاورد یکی از حرکتهای اصلاحی آموزشی است که در سالیان اخیر کشورهای بسیاری تحت نفوذ خود قرار داده است علیرغم پذیرش جهانی آموزش مبتنی بر دستاورد، مستندات تحقیقی در مورد اثر آن بر صلاحیت بالینی (مهارتهای شناختی و رفتاری) بسیار اندک است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر دستاورد بالینی دانشجویان پرستاری بود. مواد و روشها: در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دوگروهی پیش آزمون - پس از آزمون 26 دانشجوی پرستاری بهصورت سرشماری انتخاب و بهصورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و دوگروه تجربی تقسیم شدند. هر گروه شامل 7-6 نفر بودند. پس از اجرای پیش آزمون مهارتهای شناختی، دانشجویان گروههای کنترل با روش سنتی و دانشجویان گروههای تجربی با روش آموزش مبتنی بر دستاورد به مدت نه روز تحت آموزش بالینی قرار گرفتند. در نهایت مهارتهای شناختی دانشجویان با پس آزمون و مهارتهای رفتاری با چک لیست مورد مشاهده قرارگرفت. دو گروه اول بهعنوان گروه کنترل، آموزش مرسوم را در بخش همودیالیز بیمارستان امام (ره) دریافت نمودند و آموزش دو گروه بعدی بهعنوان گروه تجربی با استفاده از برنامه آموزشی که براساس آموزش مبتنی بر دستاورد طراحی شده بود به همان مدت صورت گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار SSPS و آزمون ویلکاکسون ومن ویتنیو آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش مبتنی بر دستاورد در ارتقای مهارتهای شناختی و رفتاری دانشجویان موثر است میانگین مهارتهای شناختی گروه تجربی بهطور معنیدار از گروه کنترل بیشتر بود. بحث و نتیجهگیری: روش آموزش مبتنی بر دستاورد بیش از روش سنتی منجر به ارتقای صلاحیت دانشجویان پرستاری شده بنابراین پیشنهاد میشود از این روش در آموزش بالینی بیشتر استفاده گردد.
Background &Aims: Promoting clinical education quality requires use of effective methods. Outcome-based education (OBE) is an educational reform movement that has influenced many countries in recent years. Despite the global acceptance of outcome-based education, the research documents are fairly rare about its effects on students' competency. The aim of this study was to investigate the effect of outcome-based education program on clinical competency (cognitive skills and behaviors skill) of nursing students on hemodialysis ward. Materials & Methods: In a quasi-experimental study using pre-test and post-test with two group design, 26 nursing students were selected through census sampling method and placed randomly in 2 control and 2 experiment groups, each group containing 6 to 7 people. After taking the cognitive skills pre-tests, control group received traditional education and experiment group went under clinical education using outcome-based education program for 9 days. As the final step, the post-test cognitive skills were held and behaviors skill checklist were observed. The data were analyzed using SPSS software using Wilcoxon and Mann Whitney tests and fisher exact test. Results: The outcome-based education has been effective in promoting the cognitive and behavioral skills of students. The mean scores significantly differed before and after participating in outcome-based education and the clinical competency of nursing students in outcome-based education groups differed significantly from traditional groups.Conclusion: The effect of outcome-based education program on competency of nursing students was more than the traditional methods. Therefore, it is recommended to use outcome-based education in clinical education.
پرستاری، بالینی، همودیالیز
Nursing, Clinical, Hemodialysis
44
49
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-67&slc_lang=en&sid=1
Y.
Mohammad pour
یوسف
محمدپور
1003194753284600438
1003194753284600438
Yes
S.
Valizadeh
سوسن
ولیزاده
1003194753284600633
1003194753284600633
No
H.
Habibzade
حسین
حبیب زاده
1003194753284600634
1003194753284600634
No
K.
Parvan
کبری
پرون
1003194753284600635
1003194753284600635
No
S.
Lak Dizaji
سیما
لک دیزچی
1003194753284600636
1003194753284600636
No