Nursing and Midwifery Journal
مجله پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery Journal
Medical Sciences
http://unmf.umsu.ac.ir
1
admin
2717-0306
2717-0306
8
10.52547/unmf
14
8888
13
fa
jalali
1385
1
1
gregorian
2006
4
1
4
1
online
1
fulltext
en
بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و مامایی و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی آنان
A study on the Nursing and Midwifery Students’ Trend to Critical Thinking and its Relation with their Educational Status
پرستاری
پرستاری
پژوهشي
Research
مقدمه : تفکر انتقادی یکی از ضروریات جوامع امروزی است. این نوع تفکر لازمه کار پرستاری است و برای آن که پرستاران و دانشجویان این رشته، افرادی ماهر و کار آمد باشند، برخورداری از توانایی تفکر انتقادی بسیار ضروری است. لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری و مامایی و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی آنان انجام گردیده است. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی است که بر روی 81 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی تربت حیدریه به روش نمونهگیری آسان انجام شده است. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه انجام گردیده و نتایج حاصله با کمک نرم افزار آماری spss و با استفاده از آزمونهای آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون، t-student و مدل خطی عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج: نتایج بین میانگین نمره گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان و نیم سالهای مختلف تحصیلی آنان تفاوت معنیداری نشان داد. اما بین میزان گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان با سن، معدل نیم سال قبل و معدل دیپلم آنان ارتباط معنیداری دیده نشد. بحث و نتیجهگیری : با توجه به یافتههای این پژوهش به نظر میرسد تفکر انتقادی به عنوان یک بعد اساسی در آموزش پرستاری در طی مراحل تحصیلی دانشجویان، آن گونه که لازم است مورد توجه نظام آموزشی قرار نمیگیرد بنابراین لازم است با اصلاح الگوهای آموزشی به این امر مهم توجه گردد.
Introduction: Nowadays critical thinking is a necessity. This way of thinking is needed in nursing occupation, and therefore, in order for the present- and the would-be-nurses to be skillful and qualified for their jobs, it is vital to develop critical thinking. Here, we aim to study the tendency of the nursing and midwifery students towards critical thinking and its relationship with their educational status. Methods and Materials: This research is a descriptive correlational study conducted on eighty one students of Torbat-e-Heydarieh Nursing and Midwifery College by the convenience sampling method a questionnaire was used to collect the data. The researcher studied and analyzed the collected data by means of SPSS - a statistical computer software - along with the One-way ANaYA, the Pearson correlation coefficient, the T-student and the General linear model. Results: This study showed that there was a significant difference between the average scores of the students' trend to critical thinking and their different semesters. Moreover, there was a negative reading on the co-relation of obtained scores and the students' ages. However, no significant relation was seen between the students' trend to critical thinking and their average scores of previous semesters or even of their (high school) diploma. Conclusion: The findings of this study suggest that not enough importance has been given to critical thinking as a basic aspect of nurse training by our educational system. So, it is important that this need is addressed by improving our present instruction models.
تفکر انتقادی، دانشجویان پرستاری، وضعیت تحصیلی
Critical Thinking, Nursing Students, Educational Status
11
20
http://unmf.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-8&slc_lang=en&sid=1
H.
Ranjba
حسین
رنجبر
1003194753284600385
1003194753284600385
Yes
H.
Esmaili
حبیب ا...
اسماعیلی
1003194753284600538
1003194753284600538
No