دوره 10، شماره 5 - ( آذر- دی 1391 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zagheri Tafreshi M, Atashzadeh Shorideh F, Pazargadi M, Barbaz A H. QUALITY OF NURSING CARE: NURSES’, PHYSICIANS’, PATIENTS’ AND PATIENTS FAMILY’S PERSPECTIVES: A QUALITATIVE STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2012; 10 (5)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1093-fa.html
زاغری‌تفرشی منصوره، آتش‌زاده شوریده فروزان، پازارگادی مهرنوش، بارباز امیرحسین. مفهوم کیفیت مراقبت پرستاری از دیدگاه پرستاران، پزشکان، بیماران و همراهان بیمار: یک پژوهش کیفی. مجله پرستاری و مامایی. 1391; 10 (5)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1093-fa.html


چکیده:   (12463 مشاهده)
مفهوم کیفیت مراقبت پرستاری از دیدگاه پرستاران، پزشکان، بیماران و همراهان بیمار: یک پژوهش کیفی دکتر منصوره زاغری‌تفرشی[1]، فروزان آتش‌زاده شوریده[2]*، دکتر مهرنوش پازارگادی[3]، امیرحسین بارباز[4] تاریخ دریافت: 31/02/1391 تاریخ پذیرش: 10/05/1391 چکیدهپیش زمینه و هدف: کیفیت در مراقبت‌های سلامتی جوانب، تعاریف و تفاسیر متنوعی دارد. با توجه به تفاوت‌هایی که در تعریف کیفیت مراقبت پرستاری در فرهنگ‌های مختلف دیده می‌شود این مطالعه با هدف درک و توصیف عمیق مفهوم کیفیت مراقبت پرستاری از دیدگاه همه گروه‌های ذینفع انجام گرفت.مواد و روش‌ها: این مطالعه کیفی، از نوع پدیدارشناسی تفسیری بود که در راستای درک تجارب پرستاران، پزشکان، بیماران و همراهان آن‌ها در رابطه با مراقبت پرستاری با کیفیت انجام شد. در این مطالعه از مصاحبه‌های فردی، گروهی و مشاهده استفاده شد. کلیه مصاحبه‌ها ضبط و سپس پیاده شده و با استفاده از روش تحلیل دیکلمن، کدها از آن‌ها استخراج گردید.یافته‌ها: در این پژوهش شش پزشک، 10 پرستار، 22 بیمار در مصاحبه فردی و 20 همراه بیمار در مصاحبه گروهی شرکت کردند. در کدگذاری اولیه ابتدا تعداد 2312 کد استخراج گردید و در فرایند تحلیل و مقایسه‌ی مداوم داده‌ها تعداد کدها به 212 کد تقلیل یافته و در نهایت 22 زیردرون‌مایه و پنج درون‌مایه حاصل گردید. مفهوم کیفیت مراقبت پرستاری از دیدگاه پزشکان، پرستاران، بیماران و همراهان آن‌ها «رفع نیازهای بیماران از طریق مراقبتی هدفمند همراه با روابط عاطفی - روانی، حمایت، احترام، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی» تعریف گردید. بحث و نتیجه‌گیری: مدیران پرستاری باید راهبردهای حمایتی برای شناخت و ارایه بهتر مراقبت‌های پرستاری که منعکس‌کننده هدفمند بودن مراقبت‌ها، احساس مسئولیت، ارتقاء روابط عاطفی - روانی، حفظ احترام و حمایت از مددجو باشد را، توسعه بخشند. متولیان آموزش پرستاری نیز با تغییر در برنامه‌های آموزشی دانشجویان، می‌توانند گام مؤثری در بکارگیری مدل‌های مراقبتی بر پایه‌ی تعریف کیفیت ارایه خدمات پرستاری بردارند.کلید واژه‌ها: کیفیت مراقبت پرستاری، پدیدارشناسی تفسیری، پرستار، پزشک، بیمار، همراهان بیمار دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره پنجم، پی در پی 40، آذر و دی 1391، ص 665-648 آدرس مکاتبه: تهران، خیابان ولی عصر، تقاطع نیایش، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، تلفن: 09125000169Email: forooata@yahoo.com [1] استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی[2] دانشجوی دکترای پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، (نویسنده مسئول)[3] دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی[4] عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی
متن کامل [PDF 219 kb]   (3532 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb