دوره 11، شماره 1 - ( فروردین 1392 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasani M, Farshdi S H. INVESTIGATING THE EFFECT OF STUDENTS RATINGS OF FACULTY MEMBERS ON THEIR PERFORMANCE IN FACULTY MEMBERS AND HEADS OF EDUCATIONAL DEPARTMENTS OPINION IN TABRIZ UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (1)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1212-fa.html
حسنی محمد، فرشیدی شاپور، جودت کردلر لیلا، سامری مریم. بررسی تأثیر ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان بر روی عملکرد اساتید از دیدگاه اساتید و مدیران گروه‌های آموزشی. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (1)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1212-fa.html


چکیده:   (8920 مشاهده)
  بررسی تأثیر ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان بر روی عملکرد اساتید از دیدگاه اساتید و مدیران گروه‌های آموزشی   دکتر محمد حسنی [1] ، شاپور فرشیدی [2] ٭، لیلا جودت کردلر [3] ، مریم سامری [4]     تاریخ دریافت 02/09/1391 تاریخ پذیرش 01/12/1391   چکیده   پیش زمینه و هدف: همه سازمان‌ها و مخصوصاً سازمان‌های آموزشی به منظور اصلاح روش‌ها، بهسازی نیروها و نهایتا بهبود عملکرد فرد در سازمان به ارزیابی از کارکنان خود و تعیین میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف نیازمند هستند. در دانشگاه این مهم، مبنای بیشتر فعالیت‌های آموزشی را تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه اساتید مهم‌ترین بخش نظام آموزش عالی را تشکیل می‌دهند، هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ارزشیابی‌های دانشجویی انجام شده از اساتید در بهبود تدریس آنان در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی– درمانی تبریز می‌باشد.   مواد و روش کار : تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش کلیه اعضای هیئت علمی و مدیران گروه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 1387-1386 بوده است که تعداد آن‌ها 294 نفر بوده و همه این اعضا به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شده‌اند. برای جمع آوری داده‌ها از دو پرسشنامه استفاده شده است که یکی از پرسشنامه‌ها مربوط به اعضای هیئت علمی و دیگری مربوط به مدیران گروه‌ها می‌باشد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی شامل جداول فراوانی، میانگین، درصدها و همچنین آزمون t از روش‌های آمار استنباطی استفاده شده است.   یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که اکثریت اساتید میزان تغییر در عملکرد خود را با توجه به ارزشیابی‌های دانشجویی انجام شده از آنان در طی دو سال گذشته کم و متوسط گزارش کرده‌اند. همچنین در بخش نظرخواهی از مدیران گروه‌ها در مورد اساتید اکثریت مدیران گروه‌ها میزان تغییر در عملکرد اساتید را با توجه به ارزشیابی‌های دانشجویی انجام شده کم گزارش کرده‌اند.   بحث و نتیجه گیری: نتیجه گیری می‌شود که تأثیر ارزشیابی‌های دانشجویی انجام شده از اساتید در بهبود تدریس آنان کم بوده است و در این زمینه لازم است علل مختلف شناسایی شده و تدابیر مناسبی اندیشیده شود.   کلید واژه‌ها: ارزشیابی، عملکرد، اعضای هیئت علمی، مدیران گروه‌های آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبریز     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره اول، پی در پی 42، فروردین 1392، ص 33-22     آدرس مکاتبه: تبریز، دانشگاه تبریز ؛ تلفن: 09141323105     مقدمه انسان موجودی هدفگرا و آرمانگراست، از بدو زندگی رو به آینده دارد و همواره می‌خواهد به ایده‌ها و اهداف خود دست یابد. او نیازمند داشتن بازخورد است و با جمع آوری اطلاعات درباره پیشرفت و چگونگی این پیشرفت موقعیت خود را می‌سنجد و اطمینان از رسیدن به اهداف که ارزشیابی نام دارد، نوعی انگیزه و پاداش در قبال مسئولیت پذیری انسان به شمار می‌آید. سازمان‌ها نیز که   وسیله‌ای برای تامین نیازها و اهداف انسان‌ها هستند، هدف‌گرا می‌باشند. برای این منظور همه سازمان‌ها و مخصوصاً سازمان‌های آموزشی که با سرمایه انسانی و رساندن انسان به رشد و کمال سروکار دارند، نیازمند ارزیابی از کار و میزان پیشرفت خود می‌باشند. ارزشیابی یکی از وظایف اساسی مدیریت است که با بررسی و تحقیق در عملکرد افراد و سازمان، میزان دستیابی به اهداف را می‌سنجد و زمینه‌های برطرف کردن موانع، اصلاح روش‌ها و بهسازی نیروها را فراهم می‌سازد (1). Email : farshid596@gmail.com   [1] دانشیار، دانشگاه ارومیه   [2] کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، کارشناس مسئول برنامه ریزی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبریز(نویسنده مسئول)   [3] کارشناس ارشد مدیریت دولتی، بیمارستان امام رضا(ع) ارومیه   [4] دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
متن کامل [PDF 186 kb]   (2708 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb